ena
hari raya pada aku selama ni mmg tak berapa bererti
tatau la kenapa.. sebab dari kecit da biasa.. raya tu takde apa2..

MASA KECIT:

bangun tido,
mandi sunat raya pakai baju baru --> pastu tgk2 abah da gi solat raya kat masjid. kami kena tinggal. maka tgu abah balik, salam2, dapat duit raya pi kubur atok dan balik kampung..
abah mak borak sampai lewat petang.
da malam baru sampai umah. tamatlah kisah raya aku disitu.. kat kg takde kawan2 pon. cuma ada wak laki bini dan embah (nenek aku)
maka aku adik badik biasanya duduk diam je la sambil makan kuih raya wak bagi abis
aku tidak membesar dengan menonton sarkis di tv pada hari raya
dan tidak juga berjalan dari rumah ke rumah keliling kampung mengutip duit raya
never never never!!

pada raya kedua pula,
biasanya kami adik badik da ke kedai
babai pada baju raya kasut raya
kami kembali comot2 pakai jeans dan t-shirt di kedai
oh ye.. parents daku ada kedai makan a.k.a restoran
dikendalikan oleh mak abah dan abang serta pekerja yg pastinya akan cuti pada hari raya
maka kami adik badik la tenaga kerja yg tidak amik cuti.. kerja overtime!!
begitulah hari raya kami.
dari kecit sampai besar
sampai ada iQa pon rutin aku masih begitu

walopun aku da tak tolong kat kedai
tapi aku mmg tak beriya la beli persiapan raya tetiap tahun
tatau kenapa. haha

tapi tahun ni awal2 pidaus da sound aku..
awak taknak raya..
saya nak raya..
anak2 nak raya.. kesian derang..

baiklah suami..

tahun ni kita beli kasut raya baju raya songkok raya
utk awak dan anak2 awal2
saya punya kendian2 sebab saya taktau nk bli baju apa yg leh muat perut ni
yg penting saya nak clarks 2 ketul. itu aje.. hehe
kuih raya tak payah beli sebab takdenye orang nk datang umah kita
*sungguh jimat raya kami kan?
tahun ni kali pertama raya aku cam bersungguh sket.
baju hubby & anak2 suma da bli awal2
tapi.. aku tak gembira juga raya ni.
sebab ni pertama kali raya tanpa mak huhu..
pagi2 kat kubur tu, abah baca doa,
aku rasa mcm sama ngan doa yg imam baca lepas talkinkan emak..
kebetulan pagi raya tu ujan..
aku ngan iQa pon sama2 ujan kat kubur tu huhu

tu ketidakgembiraan yg pertama.. (wah panjangnya n3 aku!)

sehari sebelum raya tu,
kami p melaka. misi cari clarks aku ler..
kami p anak banak je.. ntah apa kena, kete aku weng plak..
bukak ekon tapi cam bau asap dari luar masuk
mula2 igt bau asap lori ke haper
lama2 baru sedar.. agaknya kete rosak
dan memang betul kete rosak

maka hari raya kami naik kete pinjam. kete kakak aku.
sampai skang kete kat worksyop lagi.
lik sini pon naik kete kak aku aritu.. huhu

ntah baper ribu la nk terbang tu.. huh tu ketidakgembiraan kedua

dan seterusnya akibat daripada dok telan asap dalam perjalanan pegi dan balik melaka
kami anak banak sakit tekak + batuk di hari raya..
kalo satu famili tak sihat, haruslah tak gembira di hari raya kan??

lengkaplah 3 ketidakgembiraan di hari raya kami.. huhu


maka oleh kerana tak gembira, tiada gambar raya..
sekian tima kasih ekekeke


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
Labels edit post
2 Responses
  1. Siti Fazilah Says:

    kak..bakpe begitu sekali..?mari kesini..kite beraya ramai2 kat opis..


  2. aku suke raye. cume 3 thn ni je x brape suke sbb tiap ry aku mabuk/pantang.knape???!!


Related Posts with Thumbnails

Follow me, i will follow u back