ena
ni lempeng susu yg sendap versi aku..
dibuat sambil berebut2 dengan anak yg tarik baju tarik suar tarik sumer laa..


ini pula versi bila pan disapu dengan butter...
berlubang2 cam permukaan bulan gitu.. haha naseb la



masa kecit2.. aku kan dok kampung..
eh skang pon aku dok kg gak.. haha...

salah salah..
begini..
sekolah rendah aku dulu adalah skolah luar bandar..
dulu Tangkak adalah kampung
kecik dan tidak glamer.. ceh mcm la skang glamer kan? ah lantak la.. ekeke..

ah citer straight la..
dulu classmates aku, bila cekgu tanya "harini sarapan apa"
mike mike mesti jawab "lempeng"
esok lusa pon jawab lempeng ugok!
sampai aku pikir.. ha? lempeng lempeng lempeng...
mana best!
makan la nasik lemak ke.. nasik goreng ke..nasik lemak ke.. nasik goreng ke..
sedap ke lempeng? dah la hari2 makan lempeng... huh!! (mmg ada nada pelik disitu..)

pastu ada la sepupu aku.. ku panggil UDA..
dia anak banak pon dok kampung gak.. kat labis.. huh lebih ulu banat la kalo compare ngan rawang tuh..
dan.. anak2 dia selalu makan lempeng. derang citer je la.. aku tak penah makan..
so ku igt lempeng ni makanan ruji orang kampung la kan.. haha giler jahat!!

ye.. aku dok kampung gak..
tapi aku tak penah makan lempeng!
mak tak penah buat okeh.. dan kat kedai makan takde jual lempeng. kan?
mak i sediakan orange juice n bread with scramble eggs je tiap2 pagi.. haha ok ok aku tipu!
ntah! aku tak igt dulu kecit2 sarapan apa..

alkisah aku dan lempeng...
aku penah rasa sekali masa tu sekolah menengah.. kawan bawak..
kat skolah la kan.. dia kata tajuknya 'lempeng susu'
aku makan secubit je... uishh mmg sedap!!

kali pertama aku makan lempeng... aku request mak buat..
masa tu kat umah sewa puncak jalil..
mak kata "apa la ko... lempeng pon tak penah makan"
hahaha...
umor aku pada ketika itu ialah 27 tahun.. kesian.. baru kenal lempeng!
sejak tu aku suka lempeng... mmg sedap dimakan panas2...

ini plak kisah anak2 ku dan lempeng..
hehe aku da perkenalkan mereka kepada makanan sedap ini seawal usia 1 dan 3 tahun..
syabas pada aku.. haha

sedap sgt sampai tak sempat bawak ke meja..
oh.. nikmatnya.. - kata haQim dalam hati..
adik nak eh? nah - dgn tangan kanan
nanti abang koyak tecit2...
nah - tangan kiri plak..
sendap tak dik? sendap tak??


mama... nak lagi! nak lagi! nak lagi!
ica pon nak lagi!!



saya sangat suka lempeng!
sangat sendap dimakan begitu sahaja!

dan sesuai dijadikan sarapan segera kalo anak2 da menggelupur kelaparan.. haha


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
5 Responses
  1. LiAnA Says:

    aku suka lempeng kelapa.. bau dia jer dah buat aku stim hahaha


  2. ena Says:

    alaa... lempeng kelapa tak penah jumpa.. apatah lagi makan... kesiann daku..


  3. makcikrehan Says:

    haku biasanya mak buat lempeng pisang. kalu yg bancuhan cam lempeng ni mak aku rajin sikit, dia kirai buat roti jala. sbb tu aku asek-asek buat roti jala jerk. cewahhh.. kunun rajinlah sgt.

    mak aiii.. apahal si mencah duduk dlm walker adek nih! eeeiii...saja nk suruh aku memekik tau!

    dah dah... chow!


  4. Nuroll Says:

    lempeng panas cicah sambal ikan bilis....beshhhh!!!


  5. ibuaqif Says:

    lempeng kelapa tambah kelapa je la lin...fuh! bau dia mmg menusuk kalbu...tp paling best lempeng biasa cecah sambal tumis ikan bilis mak aku...huhuhuhu...8 keping bg aku pun aku leh abeskan...tp jgn la besar2 sgt lempeng tu...mau sentapppp perut aku nk ngabiskan...
    member aku penah buat lempeng campur sket cheese...fuhhhH!!!! lg sedap lemak berkrim! kalau ngadap selalu...sah2 makin gemuk jdnya...hahahahaha


Related Posts with Thumbnails

Follow me, i will follow u back