ena
perkenalkan..
ini CD brand nice kids
made in Indonesia..
saya bli masa pegi Bandung last year..
harga tak ingat la.. tapi murah jer!!

cutting dia trim..
luarannya sangat lembut
material t-shirt cotton (cam cadar aussino yg t-shirt cotton tuh...sedappnya!!)
memang besh la pegang² ekeke

nih bahagian dalamnya...
sila perhati betul² - inner part are made from plastic (material d cam plastic nappy cover yang)
maka part yg tak di cover oleh insert tuh, plastic dia direct kena bum² baby laa..

isert dia, kenit jer.. tak tahan lama..
material dia sama cam luaran, jenis cam cotton t-shirt gitu..lembut jer
nih velcro utk lekatkan insert ngan cover.. tonet jer kan??oleh kerana insert dia kecit sangat, ku tambah sekeping Stay Dry Doublers nih..
1 layer dari insert ni makes from fleece letak next to baby's bum..
jadi bum d tak basah...
haa ni bila da pakai sekejap...
velcro tuh suka terbukak sket - velcro sikit sangat dan tak kuat melekat!

nih satu lagi pic
da pakai bebetul..
nampak size ni agak longgar tuk aQim..
ni close up.. nampak tak kesan merah² tempat yg kena velcro tuh..
sebelah kiri
sebelah kanan
hahaha... aQim tatau diam nih pandai plak bukak velcro.. agaknya gatal ler

sekian...

CD ni skang da masuk malaysia.. ada satu online store jual.
murah memang murah... tapi
ku tidak rekomen yang ini ye puan-puan...
sebab...
tak puas ati bila memakai ehehehe....
sesaper yg rasa nak beli tuh, tepuk dada tanya selera ehehe



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
tadi masa bangun pagi, ku nekad nak siap kan keje pagi² lagi!!
tapi...
bila ngadap jem otw to opis... dan diiringi plak ujannn sejukk...
air liurku menetes² nak nasik lemak panas + sambal sedap!!
huhuhu...apakan daya.. nak bli nasi lemak tepi jalan, kang tak pasal² aku lencun plak kena ujan!
trus je la ke opis.. nih tgh lapar la nihhh!!

so...
ku layan la pic makanan..huhu

nih lunch ku (ke brunch?) kelmarin..
nasi kerabu + ayam goreng yg specialnya : air jagungg tuh mmm sedappp....


lepas je lunch tuh, ku attend meeting - abis da kul 6ptg.
tgk² ada la orang murah hati blikan aku fillet o-Fish + fries
(sebenarnya ku boycott syarikat makanan ini.. tapi sebab orang belikan, ku amik jer ler...)

bawak lik umah, makanan tuh lam beg! tapi ada plak org nih, selongkar henbeg mama... dan balun makanan tuh tanpa izin wakakakakaa..

mula-mula, makan burger. fries letak tepi. aiyakk sapa la ajar dia makan burger cam gitu??
woooo sedap laaa mama....
makan roti jer dulu ker?
kasi robek² roti tuh!
suku suda abis..
susahnyaa makan burger!
mama asik amik pic jer naper???
haaa... abis muka penuh dengan mayo.. ekekekee


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
saya kan keje di Kementerian yang menguruskan orang² miskin..
bila lihat kes/rentetan hidup/persekitaran kehidupan mereka nih,
saya selalu mengaitkan kemiskinan mereka berpunca dari sikap MALAS...
kesian,kan? ini lah hakikatnya... dan yang sedihnya 80% adalah Melayu (Islam la kan?)
hanya sebilangan kecil yang saya lihat --> rajin bekerja, berusaha... namun memang beliau ditakdirkan menjadi miskin harta di dunia ini... haaa orang begitu lah yang sangat² patut dibantu!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

okies..
cerita nih takde kaitan dengan orang miskin.. cuma tatau nak klasifikasikan sebagai apa..

saya skang da jadi pemasak tegar..
hari² mesti masak - utk hubby, utk iQa, utk aku.. dan utk aQim..
maka: biasanya esbok (read: icebox) sentiasa ada lauk utk dimasak
paling teruk pon, ada telur.

rutin saya begini..
pagi: sediakan bfast simple tuk hubby, kemudian masak lauk lunch & dinner aQim - bubur masak 2 hari sekali & simpan lam esbok
ptg: masak dinner kami

helper? dia cuma membasuh pinggan mangkuk yang saya sepahkan sahaja. tidak penah saya suruh dia memasak walau menggoreng telur mahupun buatkan segelas air.

alkisah dia..
banyak kali sudah saya pesan, mau makan, masaklah! apa saja yg ada di rumah itu buleh kamu makan (kalau rasa selera nak makan sofa pon, makan lah! ku tak marah. btol!!)
tapi,
dia ni malas kot??
dia cuma makan kalau saya masak. dan katakanlah weekdays, saya balik umah PIL dari pagi.. dan balik ke rumah pada 12 malam. saya lihat lauk di esbok tidak berkurangan pon. dia tak makankah??
kalau saya dinner di luar - biasanya balik selepas 11mlm - dia da tido, kalau saya tapau pon dia tak makan laa..
siang hari pula.. saya cuma masak lauk aQim saja.. saya lihat tiada kesan memasak pon - lauk/brg² dalam esbok tak berkurangan pun..

dia malas masakkah atau tak reti masak??

okey persoalan ku seterusnya:
1. kalau kalian keluar sarapan pagi - adakah kalian tapaukan utk dia?? sedangkan kat umah ada makanan, masaklah sendiri (kan?? ehehe - maid org lain tuh kena masak utk tuan rumah plak tau! takkan dia masak utk diri sendiri pon takleh??)
2. keluar lunch dan jalan² - penat, balik umah. adakah perlu singgah mana² utk tapaukan makanan dia? haiihhh cam penat lak kena pikir sama ada dia makan ker idak..
3. biasanya saya makan luar: mesti makan western food, pizza, secret recipe, kenny rogers dan lain² yg seangkatan. cam tatau nak tapau kan dia apa. Sebab tu mls nak tapau. kejam tak??
4. jika da lebih 5 kali kalian terkena, tapaukan makanan tapi dia tak makan, kalian tapau lagi tak??

saya bukan apa... bukan lah risau dia kekurangan zat ker apa ker... saya cuma risau satu hari saya balik rumah, ada plak orang mati kelaparan kat umah.. kang orang salahkan saya plak.. ehehehe..

*kalian yg ada maid, tulung la jawab soalan saya nih...






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
saya sangat suka article ini... taken from


Amy Weekley


Breastmilk is, without a doubt, the perfect infant nutrition. But its usefulness is not limited to babies. People of all ages can benefit from the healing properties of breastmilk. From cuts and scrapes to major illness and surgery, breastmilk can be used to boost immunities, fight

infections, and soothe skin. Here are just a few of the ways that breastmilk can be used to soothe and heal.

Diaper rash
Breastmilk can heal a diaper rash as well as any rash cream on the market. Even better, there is no risk of allergic reaction to make the rash worse. Simply rub in a few drops of breastmilk on the affected area as often as needed, and allow to air-dry before putting a diaper back on.

Dry, cracked nipples
Nursing mothers often experience dry, cracked nipples, especially in the first few weeks of nursing. Lanolin is often recommended in this instance, but breastmilk works better. To heal and soothe, simply rub a drop or two of breastmilk into the nipple immediately after nursing and allow to air-dry.

Sinus, ear, and eye infections
If you or your child has a sinus, ear, or eye infection, a few drops of breastmilk will work wonders in clearing it up. Breastmilk has natural antibodies which kill infection without the harmful side effects of synthetic antibiotics, and can be administered as often as necessary without risk of overdose.

Makeup removal
Breastmilk can be used in place of cold cream to remove makeup and soften skin. Simply rub onto skin and rinse clean.

Eczema and acne
Simply rub a few drops of breastmilk into the affected area and allow to air-dry. Repeat as often as necessary to soothe and heal. Breastmilk contains natural moisturizers that will keep skin supple, which speeds the healing process.

Mosquito bites, cuts, and scrapes
Breastmilk can help relieve the itch and heal bites faster and more naturally than commercial bite remedies. A few drops of breastmilk applied to a cut or scrape before bandaging can prevent infection and speed the healing process.

Sore throat
Breastmilk is wonderful for easing the pain of a sore throat. Babies can get relief every time they nurse, but for older children and adults, a cup of expressed breastmilk can have the same effect.

Chemo patients
Cancer patients undergoing chemotherapy treatment
often have severe nausea after treatment. These patients can use breastmilk to calm their stomachs, help with digestion, and strengthen their weakened immune systems.

Burn patients
Burn victims can use breastmilk to help heal and protect their skin. The fat in breastmilk is an excellent skin soother and softener, and the antibodies help prevent infection.

Organ transplant patients
Patients who receive donor organs often use breastmilk to help fight infection after surgery. Organ donors can also benefit from the immunity-boosting properties of breastmilk while healing from their surgery.

These are only a few of the miraculous healing benefits of breastmilk. Who knew that our bodies could produce a substance with so much power? Breastmilk truly is liquid magic. For more information on the wonders of breastmilk, see the websites at the end of this article.



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

Terima Kasih Encik Polis Trafik kerana membantu melancarkan perjalanan saya dan pengguna jalan raya yang lain.. SERTA membantu memelihara alam sekitar dengan mengurangkan asap dari kenderaan mahupun pembaziran petrol akibat kesesakan lalulintas di kawasan depan Pasar Borong Selangor..

TERIMA KASIH...

ehehehe kuat tak aku bodeks? wakakakaka suka ati aku la kan?
memang polis tu sangat membantu aku!
kalo takdak polis, paling cepat pon aku lepas traffic lite tuh dalam 15minit!!
penah sekali tuh, satu jam!!!
imagine - dari umah ku ke opis, during normal traffic flow, it would takes only 15-20 minutes
tapi pagi² ---> jadik 15-30minit hanya di traffic lite tu sahaja!!
marah tak?
aku dah la tak berapa banyak sabar
yang aku ada banyak lam kepala otak ni, nak marahhh jer (tapi ada hati nak suh anak² aku bersabar..wakakaka..)
maka selalu la aku naek hangin kerana jem teruk kat situ...
pernah la sekali tuh, hubby ku takdak. ku kena antar iQa p sekolah,
then pusing balik utk ke opis..masa ku sampai ke t.lite tuh ujan le plak..
so polis pun blah...
sudahnya? ku sangkut situ 1 jam!!
dan sampai opis kul 9++ hiiiiiiiiiiiiii hanginnnnn jer!!

tapi tapi tapii...

sejak ada pulis nih, amannn jer perjalanan aku!!
kuar umah 8.15 pon ku leh sampai opis 8.30 ---> wahhh beshnya!!!
suka la aku! suuukkaaa.....




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
seronok kan melayan ebay..
sopping² click click
esok lusa tunggu parcel sampai umah... ehehe

ok nih nak kisah...
sebab takut kat hubby.. saya share kat sini lah ye kalian...
waktu saya giler sangat nak ngadap ebay tetiap hari..
saya terBAGI OFFER kat seller benda nih
tatau la betul² nak ker..sajer gatai tangan??
nak bincang ngan seller pasal shipping cost etc..
she agreed shipping cost GBP40+ (sangat la murah! tapi sebab dia confirm, ku iye je la!)

alkisah da abis time and seller accepted my offer..
maka terpaksa la amik.. (nih kisah orang pandai² membeli tak bagitau hubby la nih!)
so,
settle payment gitu gini... (ku bayar thru PayPal - recommended for all ebayers)
sekali masa nak ship, dia kata tak jumpa shipping svc yg provide svc semurah itu. the cheapest she can get is GBP190 huuuu mahal tau!! kira²RM900++

so ku cancel beli - dan seller setuju.
dia setuju utk refund duitku..

hari
demi hari
masuk lain hari..

takdak refund, emelku pon d tak balas! ayoyo aku suda riso.. uhukk...
banyak gaks apa.. dalam RM1300++ huuu leh dapat PISA seketul
ku tunggu 15-20 days kot! takdak gaks..
ku report la kat ebay.. sebab ku bayar pakai paypal, my purchase protected under PayPal's Buyer Protection Program. haaa.... report kat paypal jer la..
seminggu tau ku tgk paypal ctc seller. tapi dia buat senyap jer...
tiba² arinih bukak maybank2u, tgk² credit card ku chargenya suda negative.. terlebey bayar suda... wohooooo...
dan.. ku selak la inbox! rupanya PayPal suda menyelesaikan masalahku dengan menarik funds dari account seller.. yeehaa!!
duitnya suda dapat semula.... tenkiu PayPal...
cheh hampeh punya seller! (ops! namanya chocolategemz : please note!)


moral of the story??
tak salah nak sopping kat ebay...
tapi kena mintak permisi dari hubby seperti biasa tau! jangan ler beli menda sesuka ati ekeke..
dan jangan lupa gunakan PayPal utk menjamin hak anda sebagai pembeli/penjual!!



**Kak Ina..
kan ku kata, ku n hubby masing² cam ada daulat! ahahaha






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
tertekan sangat la...
internet kat opis nih weng jer lately..
bukak web mesti page tak complete. bukak blog orang, sumer pic takleh tgk..
haihhh geramnya!!!

ku nih kat opis..takde keje la sangat!!
haihhhh...
bosannya dengan opis aku nih...
dan tambah bosan plak... bila last week ku dapat surat dari hQ kata permohonan ku untuk tukar ke tempat lain tak lulus.. huhuhu

sebenonya bukan meluat ngan opis nih.. ku suka environment di sini..
kawan ramai... bos pon ok..
tapi pasai job scope.. alahai memang la tak besh nya...
ku nak balik tempat asalku...
ku nak buat keje berkaitan post ku...
ku tak mau dok sini buat keje tah apa² nihhh

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...................
saper je la yang memahami aku pon.....



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hihi nih amik dari kak ina
syok gaks bUt taG sesekali ehehe




The rules:
It's harder than it looks!
Copy to your own note, erase my answers, enter yours and tag twenty people.
Use the first letter of your name to answer each of the following questions.
They have to be real nothing made up! If the person before you had the same first initial, you must use different answers. You cannot use any word twice and you can't use your name for the boy/girl name question. Have fun! Don't forget to post it!

1. What is your name: Roslina

2. Four letter word: Root

3. A boy's name: Rosman

4. A girl's name: Rima

5. An occupation: Rubbish collector (ahahaha)

6. A color: Red

7. Something you'll wear: Rain coat

8. A food: Ramen Rusk

9. Something found in the bathroom: Rubber mat

10. A place: Rome

11. A reason for being late: Roverslept... ada ka itu word? kakakaka

12. Something you'd shout: Roarrrrrrr....

13. A movie title: Romance

14. Something you drink: Root beer

15. A musical group: Rabbani

16. An animal: Rabbit

17. A street: Rajawali

18. A type of car: Rav 4

19. The title of a song: Ramalanku

And now, I wont tag anybody ehehe...



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
kan saya kata, arituh pisang belakang umah tu masak 2 tandan sekalik..
jadi tak habis makan la kami anak beranak..
tatau nak buat apa ngan pisang tuh. wat jemput2 pisang borink lak...

malam ni ku tak masak..
sebab tak lapar dan takde stok lauk nak masak... so lepak je tgk cerekarama tak besh, tetiba dapat ilham nak search resepi kek pisang..
banyak2 yg kuar, akhirnya berkenan dengan yang nih...

tarrrraa... ini la hasil royanan saya n iQa pukul 10malam tadi ekekeke



eiiii tak lawanya aku potong! kan aku da kata, tanganku ni tak berseni!!

nih gambar kek sekelilingnya (apa aku cakap nih?)
fresh from oven.. agak gelaps sikit..
sebab ada choc kot?

resepinya sama seperti yang dalam web tuh..
cuma saya tak masukkan yogurt ---> takde dalam stock..
dan saya masukkan choc chips ----> iQa insisted; nak sangat nk choc chips lam kek pisang..

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti...

ena
kadang ku katakan menda nih sebagai theraphy
kadang ku klasifikasikannya sebagai memuaskan nafsu sendiri..

sebab..
bila dapat buat menda nih, aku rasa tenangg jer
rasa nak senyum sepanjang hari pon ada gaks

online shopping... thee hee hee...

arituh saya meroyan sangat nak belly band nih...
alasannya senang nak cover perut time nyusukan aQim
puas aku google.. last² ku menang bid kat ebay
hiii suka la sangat!! sebab dapat harga lebey murah dari harga dia jual di website

utk memastikan bibik ku tak sebok melangut tepi aku sebab nak tau apa lam envelope,
ku bukak le bungkusan tu kat bilik ehehe
ini la menda nyaa... satu pendek dan satu lagi lebih panjang - lebarnya sama jer
namanya lain tapi sebenarnya fungsi d sama...

yang ini belly brites
kaler pink n chocolate - leh pakai both side..
ini pulak namanya belly band-it
24cm width.. leh cover lebih luas kat area perut
and sesuaii sangat nak guna utk cover time nyusukan anak - walopun tak pakai nursing tops
so jimat la tak payah bli nursing top - yang tak lawa dan mahal² tuh ekeke...


cemana nak pakai dia???
owh... gini....

jika anda peknen: anda masih boleh pakai skirt@suar yang sudah sempit di pinggang dengan menggunakan belly band ni sebagai cover... ehehe...

jika tak peknen:
pakai gitu gaks... tapi jadi cam kita pakai tube la... beza nya belly band ni lebih lebar.
ku penah try gunakan tube utk cover perut time nyusu tapi tube kat pasaran sini nipis
dan kecit juga (ker aku yang gomoks??) jadi bila ku pakai, dia suka bergulung² kat area punggung. agaknya sempit kot?? ahahaha
dan ada jual juga tube yang agak besar - tapi kalernya tidak menarik pada aku.. ehehe
sebab tu aku sebok nak beli menda nih gaks

nak tau details baca sini okeh!!


nih barang kedua...
saya order dari blog Dr. nih..
takde apa..
cuma multivitamins..

saya beli neurogain utk ibu mengandung dan menyusukan anak..
sesape nak beli, leh ctc Dr. ni. harga dia lebih murah dari saya beli kat kedai @ farmasi..
hanya RM55 sebotol - ada 30 caps. biasa saya beli RM63++ ikut kedai la..
lately, banyak kedai ubat@farmasi serta guardian yang da tak jual neurogain nih
so bli online kan lagi mudah??



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
dah lama saya nak kisahkan pokok² kat umah saya...
tapi tak terbuat²...
tiba² terpandang entry Sue@arianna pasal nih...
so utk bagi chance dia tgk... saya buat entry ni khas utk SUE.. ihihi

eh nanti nanti....
nih bukan kat umah saya!! nih kat Flora Fest Putrajaya ekeke


nih gambar masa saya datang tgk umah utk disewa...
ni area belakang umah.. depan umah lupa nak snap.
memang cam haunted house la..
tapi umah nak sewa, kan? kami amik jer asal murah

ha tgk sket pintu belakang ni.. penuh pokok mengurai!!

lalang sampai tak nampak umah jiran belakang!
pagar pon da takde... lalang sana sini

tu umah jiran belakang
ada satu pokok besar kat belakang pagar nih.. gerunnn


ok tu dulu.... skang belakang umah saya da gini..

ada pokok kacang kat belah kanan tuh.. lupa nak snap..
pokok pisang beranak², ku tak kuasa nak jarakkan...
pisang yang da tebang pon tak dibuang... tatau nak buang mana.
biar jer sampai kering ehehe pemalasss............... lalala
nih salah satu hasil sebelom ditebang..
da banyak kali berbuah bertukar ganti da pisang nih..
nih pisang yang baru masak kelmarin.. ada 2 tandan sekali tebang..
ni plak yg baru masak semalam.. yg nih lagik gebu. geram aku!!
ada pisang kembar atas tuh tapi aku da telan ehehe

okeh nih pandangan hadapan umah aku (ker pandangan sisi kereta??)
lama belah kanan ada pokok ceri - ku tanam masa baru pindah. da besor da.
maknanya da lama la aku tinggal sini, kan??
aQim leh dok kat pokok tuh goyang kaki sambil makan roti
pokok bunga yang segan² nak idop
cactus nih plak kena penyakit. ada merah² kat batang dia huhu

laman belah kiri pula berfungsi sebagai kawasan sidai baju pada waktu pagi..
dan jadik tempat jalan² utk aQim di waktu petang...

sue, rumput tu ku tanam masa preggie aQim. gigih tak gigih tanam sendiri demi nak menjimatkan kos ekeke...

sungguh ku suka tanam² pokok nih... tapi sebab kat sini, kena beli tanah pakai pek²... minat tu makin terpendam jer... nanti la tgu umah sendiri ek...


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
apasal nak kena eja klinik jadik cliniQue?? ehehe sukati saya la.. saya kan suka huruf Q ehehe


walopun dia makin ngada-ngada...
kuat merajuk n asik nak suh mama abah layan dia jer..dan menangis tetiap pagi time mama nak g keje.. (abah g keje aQim tak nangis pon hokehh!!)

tapi saya tetap sangat bersyukur... Alhamdulillah..
seingat saya...
sejak dia dok nuseri pada pertengahan Mac 2008 (selepas saya cuti bersalin 3 bulan)..
hingga la ujung November 2008...
sangat la kerappp saya ke klinik
dari GP ke paed.. KPMC Kajang, Fazliyana eQuine, Dr. Chan Selayang..
asik la ulang alik klinik jer
sihatnya 2-3 hari pastu sakit ler balik seminggu dua... haiihh...
letih ulang alik ke klinik pun iye...
tapi skang da takde p klinik pon...

last pegi klinik masa ujung November arituh...
nebulise terakhir utk tahun 2008 (sehingga kini..)
sekarang, kalo p klinik saya n hubby jer...ehehe...
sebab
nk check si kecik lam perut... wink :)
abaikan dagu saya yg berlapis tuh yer!!

apa motif aku cerita nih???
ehehehhe..
takde apa...
kesimpulan ku hanya satu...

walopun mama abah tak selesa ada bibik kat umah.. tapi mama abah senang hati tgk anak² sihat walafiat sejak tak duduk nuseri.. itu jer... ehehe



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
Related Posts with Thumbnails

Follow me, i will follow u back