ena
hik hik hik...
ni kisah budak tettt tett tettt.... dan bekk bekk bekk punya besday..
saper lagi.. si arissa Qaisara yang cakap macam robot itu..

haha asik2 tett teettt dan bekkk bekk... itu je bunyi dia buat haha

ni sambungan entry ini..
aku lupa la apasal sambutan besday arissa dengan makan2 jadik tak tentu pasall..
haha tapi yang pasti.. idop kitaorang memang tak tentu pasal pon..
kalo wiken nak pi JB.. mmg huru hara tahap cipan la..
ngan naik BMW dekat 2 jam.. (haha haritu sapa YM aku tanya: adakah aku da bli kete BMW baru? wakakaka..)
bila da sampai JB suma benda nak dibuat..
nk g sana nak gi sini.. ekeke
JB kan sorga donia kpd sporean.. sama la pada aku haha..
pastu nak lik spore cepat2 sebab takut jem..


ni hari kejadian: 24 April 2010..
saya pakai baju besday yang dikait khas oleh atuk mak
baju ni baju terakhir atuk mak kait. nak suh arissa pakai masa kenduri cukur jambul
tapi masa tu baju ni tak muat.
so mama simpan utk dipakai pada arissa's 1st birthday!


tapi.. tak dapat nak makan2 pada hari itu.. maka telah ditunda pada ahadnya..
kami tido JB malam tu.. byk sgt hal nak settle.. sudanya..
sambut besday kat Plaza Pelangi aje..
tapau Secret Recipe...
Makan kat Nando's disebelahnya..
hmmm sendappp... senakk perut!!

layan pic sememeh ni jer la..
kek macam2 ada...
besday girl kan tak reti request, so mama n kakak la yg pilih kek..haha
tgk mulut dia.. mesti tgh sebut "bekkk!!" hahaha
makan kek.. shedapp!!





masa ni henpon baru bli.. tak reti guna.gambo blurr haha
da makan banyak2.. sangap lebo2.. baekk punya!!






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
harini hari bebas tV..
bangun pagi.. main2 ngan anak2 atas katil..
oh ye..
malam tadi kami suma tido 1 katil --> di bilik kakiQa
sebab
kakiQa takde.. dia pi tido dalam sleeping bag kat dalam classroom kat skolah BGPS..
kesian beliau.. sejuk dan nipis bag itu; komplen beliau..
semalam kakiQa da bagitau:
haQim, esok kakak takde tau! kakak tido kat skolah..
haqim dengan cool telah menjawab:
mmm haaa yelahh...
alih2 malam tadi dia pi carik kakak.. haha



hah sambung balik..
bangun pagi.. main2 dan makan roti canai..
pastu masuk bilik main lam bilik je..
tengahari makan nasik plak..
mama da masak awal pagi kerana encik abah membawa bento hari ni..
kesian beliau.. da baper kali hint nak berbento. tapi mama buat tatau je
harini baru terlaksana..

pas makan suap2 ngan kanak2.. arissa nak tido balik..
masuk bilik semula..
aQim buat kacau bilau atas katil
main itu ini, korek laci situ laci sini
amik apa yg ada dan main main main - sampai jam kakiQa pecah..
pastu kena marah..nanges.. pastu main jerit2 sampai ica terbangun tdo..
pastu mintak susu
pas minum susu lagi..
da 2 botol pon tak tido jugek..
pastu nak poop plak.. mama antar masuk toilet..
tapi lamanya senyapppp.. owh rupa2nya dia tetido time tengah pooped!
muahahaha... tak senonoh ko aQim!!


okeh okeh
sebenarnya nk citer pasal kakiQa..
exam da abis..
report card da dapat
open day da lepas..
markah kakiQa teruk sangat.. tukar silibus, tukar skolah kan..
takpelah.. slow2 je.. mama tak stress mana pon..
sbb masa tgk soklan2 dia masa buat revision tu..
haihh.. sshnya... jauh beza ngan sek Yak Chee..
buat je la terhabis baik kakak ye..
there the result goes..

kelmarin kan kakak nak pi camping kat skolah..
masa kemas2 barang tu.. aku tgk muka dia cam hiding something je..
aku tanya itu tanya ini.. dia cam jawab nak taknak je..
tatau la aku ni bukan le ada instinct sangat...
tapi aku rasa cam dia nak nyorok something...
pastu aku siasat la..
guna kaedah tertentu kan..
then, aku jumpa... huh mmg nyorok sesuatu pon...
ada la something dia plan ngan kawan.. tapi tak bagitau aku pon..

huhuhu..

aku rasa cam down plak malam tu.. muka pon da monyok je...
cam kena tampor sedas..
pastu masa nak tido.. hubby cakap..
anak kita da beso yang... da pandai berahsia ngan kita...
awak tu.. garang sangat.. jgn le garang2...

huwaaaa............... cam kena tampor lagi sedas!!









kakiQa... kakiQa da beso ek?
kakiQa da pandai ek?


kakiQa da tak shayang mama eh????





------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
kalo peknen masa keje,kan..
bila da masuk 36wks tu.. rasa da tak larat beno nak bawak perut..
asik2 la kira hari bila laaaa nak cukup 40wks.. kan? especially orang cam aku ni..
asik2 bersalin 40wks + overdue 10days.... huaaaa
kuli kilir la pi opis... site visit la, kena sindir ngan bos la (slalu kua check up)
tu tak kira lagi bila ujung pregnancy kan susah nak lelap mata malam2..
pagi nak bangun pi keje tu.. paham2 le kan.. sangat la berchenta
hah tak larat! penat! lesu! mcm2 laa.. hahaha
ok ok
ada orang kata ni alasan aku yg ngada2 je..
tapi aku rasa ramai yg setuju...kan? hahaha

masa 1 mei 2009 dulu, kan ada pekeliling JPA:
"bakal ibu boleh ambik cuti bersalin awal - maksimum 14 hari dari tarikh dijangka bersalin. bagaimanapun, ia akan ditolak dari jumlah cuti bersalin 60 hari yang telah diperuntukkan"
tapi benda ni langsung tak menarik bagi aku.. yelah.. dia pi tolak dari total 60 days tu kan... maknanya masa utk kita rehat + menyusukan anak lepas bersalin lebih pendek la.. apabenda punya option ntah!! bunyi mcm tak sokong BF jer... huh!!

lepas circular tu kuar.. kuar lak citer nak lanjutkan cuti bersalin ke 3mths.. tapi senyap je sampai skang kan... sedih aku.. sedih.. haha mmg emo tau!!

aku tatau la apa yg lama sangat dipikirkan..

kalo lelaki tak setuju, mungkin sebab dengkikan.. haha depa tak dapat cuti bergaji.. haha padan muka!!

tapi, mungkin jugak yang tak sokong lanjutan cuti bersalin ni adalah orang2 pompan di peringkat atasan sana...

aku rasa... depa berniat baik:
mungkin, depa takmo nanti majikan takmo amik staf wanita.. sebab kena bagi cuti panjang tuk bersalin, bergaji plak tu... dan depa kena tanggung kos penggajian lebih sepanjang staf wanita bersalin sebab kena carik pengganti. MUNGKIN la kan? aku nampak tu je sebab kenapa wanita takmo sokong lanjutan cuti ni...


DAH..

penat aku bebel panjang2... korang nak tau lanjut...
baca sini
pastu... korang jangan lak buat2 click sana click sini... terus la isi form
sign petition!!
meh la tolong sign.. tak setuju pon takpe... janji korang sign... hahahaaha
aku mmg giler koser...
sapa tak sign aku tak kawan!! hahahahaha.....

nota:

petition ni bukan utk JPA kuarkan circular baru je tau... petition ni utk ubah Employment Act! so it wud reflect semuuuuuuaaaaa pekerja wanita (yg bersalin je la.. hahaha) tak kira govt ke pvt!!




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena






iQa kata mama gemuk..
aku benci tau!!

kakak adik aku pon kata aku gemuk
cuba kalian cakap.. aku gemuk ke idak??


pic taken 2wks ago:
tak gemok, kan??
okeh tak aci ek? pakai baju itam? tgk gambo lain..


taken last weekend:
hah ni baju kaler terang.. siap cekak pinggang..



saper berani cakap aku gemuk?? ha? ha? ha??


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
ni lempeng susu yg sendap versi aku..
dibuat sambil berebut2 dengan anak yg tarik baju tarik suar tarik sumer laa..


ini pula versi bila pan disapu dengan butter...
berlubang2 cam permukaan bulan gitu.. haha naseb la



masa kecit2.. aku kan dok kampung..
eh skang pon aku dok kg gak.. haha...

salah salah..
begini..
sekolah rendah aku dulu adalah skolah luar bandar..
dulu Tangkak adalah kampung
kecik dan tidak glamer.. ceh mcm la skang glamer kan? ah lantak la.. ekeke..

ah citer straight la..
dulu classmates aku, bila cekgu tanya "harini sarapan apa"
mike mike mesti jawab "lempeng"
esok lusa pon jawab lempeng ugok!
sampai aku pikir.. ha? lempeng lempeng lempeng...
mana best!
makan la nasik lemak ke.. nasik goreng ke..nasik lemak ke.. nasik goreng ke..
sedap ke lempeng? dah la hari2 makan lempeng... huh!! (mmg ada nada pelik disitu..)

pastu ada la sepupu aku.. ku panggil UDA..
dia anak banak pon dok kampung gak.. kat labis.. huh lebih ulu banat la kalo compare ngan rawang tuh..
dan.. anak2 dia selalu makan lempeng. derang citer je la.. aku tak penah makan..
so ku igt lempeng ni makanan ruji orang kampung la kan.. haha giler jahat!!

ye.. aku dok kampung gak..
tapi aku tak penah makan lempeng!
mak tak penah buat okeh.. dan kat kedai makan takde jual lempeng. kan?
mak i sediakan orange juice n bread with scramble eggs je tiap2 pagi.. haha ok ok aku tipu!
ntah! aku tak igt dulu kecit2 sarapan apa..

alkisah aku dan lempeng...
aku penah rasa sekali masa tu sekolah menengah.. kawan bawak..
kat skolah la kan.. dia kata tajuknya 'lempeng susu'
aku makan secubit je... uishh mmg sedap!!

kali pertama aku makan lempeng... aku request mak buat..
masa tu kat umah sewa puncak jalil..
mak kata "apa la ko... lempeng pon tak penah makan"
hahaha...
umor aku pada ketika itu ialah 27 tahun.. kesian.. baru kenal lempeng!
sejak tu aku suka lempeng... mmg sedap dimakan panas2...

ini plak kisah anak2 ku dan lempeng..
hehe aku da perkenalkan mereka kepada makanan sedap ini seawal usia 1 dan 3 tahun..
syabas pada aku.. haha

sedap sgt sampai tak sempat bawak ke meja..
oh.. nikmatnya.. - kata haQim dalam hati..
adik nak eh? nah - dgn tangan kanan
nanti abang koyak tecit2...
nah - tangan kiri plak..
sendap tak dik? sendap tak??


mama... nak lagi! nak lagi! nak lagi!
ica pon nak lagi!!



saya sangat suka lempeng!
sangat sendap dimakan begitu sahaja!

dan sesuai dijadikan sarapan segera kalo anak2 da menggelupur kelaparan.. haha


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
entry ni konon sequel la kan.. haha.. sambungan kepada entry jimat aku tuh
haa... ko tau bil aku sebulan dekat 500..
arituh laki aku bising la kan.. umah tecit tonet je.. bill mahal kemain..

haa.. ni jawapannya cek abang sayang...
sila tanya anak jantan ko nih..

buleh plak nak buat muka terperanjat.. "maa.. see.. see.."
dia takut tgk tangan dia kecut.. hahaha


ko tgk apa aktiviti anak ko.. pantang nak kencing je.. dia pi masuk lam bath tub!

**kat tingkap tu leh skodeng laki aku lik keje jalan saing saper... hahaha tapi aku tak penah skodeng pon.. takdak keja!!

berendam je kojo eh!
konon la sampu rambut..
ha dinding2 tu suma dia sental 3x sehari tau!
bila suh kuo asik nak cebik kat aku!!
dah la kuruih kedengkiang!! haha tak pasal2

dah! cek somi, ko nak query pasai bill kan?
ha lihat bukti2 ni sumer...
hahaha...




last skalik:


tu belakang tu adalah Tanah Merah MRT Station..
nanti kalo korang datang spore.. aku amik kat situ la tau!! haha...







*ni bukan entry menunjuk tau! umah ni aku sewa je.. bukan umah aku pon...! nak menunjuk nak belagak amendanya.. huhu


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
sekarang ni cuaca panas benor..
mmg pagi je la ekon umah aku ni off...
menjelang tengahari je.. da berlengas la ketiak mana2 celah yg berkaitan..
hisshh
time solat tu.. mmg meleleh peluh aku depan belakang badan..
padahal kipas dok tertenggek kat sebelah....
sana sini ada kipas.. tapi panasnya wei... Subhanallah...

sudahnya..
ekon on jer la stat tengahari sampai pagi esok..
kalo idak.. abis la merah2 pelipat leher, peha, dahi si ica tu..
dan tak renti2 la mulut si aQim mengulang2 "ma abam anass.. bukak ekon.."
muntah darah la laki aku bayo...eh! aku yg bayo.. tapi pakai duit beliau..

kenapa skang ni panas sangat ha??
jap agi aku nak gugel... wek wek wek...


argghhh..... tolongggg!!!!!
kipas ni kalo buleh nak letak sebelah ketiak.. tu yg diri tgh2 umah tu..

maaa.... abamm... tolonggg!!!

budak abam bukan tolong! dia pi marah adik dia...
"hisshhh adikk... tepi lah!! tepilahhh!!!!"
wakakakaka

sekian
entry takde kaitan antara satu sama lain


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
tadi aku pening kepala.. cam mabuk laut jer..
agaknya sebab panas kot tadi kuar jalan2 kat park..

terus la masuk dapo..
masak bodo jer..
goreng ikan bawal
panaskan toge masak lemak semalam
goreng bawang+halia+potong cili+tuang kicap..
makan plak ngan beras sunwhite... hishh...

fuhh... tiba2 tertelan nasik 2 pinggan..
pas basuh2 pinggan.. duduk depan tibi..
tiba2 ilang plak pening kepala aku...

hahahaha lapor nasik rupanya... wakakaka

lauk sayur lemak dan bawang+halia adalah betul
tapi ikan bawal msk tomato adalah tipu.
saya makan setengah ekor ikan bawal goreng yg sama size ikan atas tu..
haha mmg buruk lantak! wakaka



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
semalam kan rasa tak produktif..
sangat tak produktif...
kepala pon mcm tak pikir apa2...
asik dok blog hopping aje.. sudanya...
tido malam pon tak lena..
saya terngiang2 lagu
andai ku tahu nyanyian Ramli Sarip yg ditengok dari blog Farah
tiba2 je pagi ni terus sibuk tgk previu filem 2 alam kat sini
dan terus plak tergedik2 search mana cinema di JB yg leh tgk wiken ni..
rupa2nya.. takde.. ok! suda hampa di situ...
takpe!



cerita tentang semalam yg tak produktif..
maka harini saya bangun awal 1jam..
dan telah mandi awal berjam2 dari semalam
dan pada pukul 8.30 pagi saya da stat blog hopping! hahaha
produktif la sangat!! wakakakaka

sejak jadi SAHM ni, saya sangat berhati2 dengan apa saya buat sehari2..(konon! sila la percaya!)
yelah.. kadang2 tu rasa cam makin lembab@sengal..
sebab... otak tak berpikir... dok umah kan...
saya tak kata suma SAHM mcm ini ya. saya je yg macam ni.
SAHM lain banyak je menda berpekdah yg dibuat...aku je yg pemalas...
buat keje umah mmg byk. layan anak buat itu ini..
tapi suma saya buat adalah rutin. tak memerlukan saya memerah otak!
sangat berbeza time saya keje dulu.
otak perah..
tenaga perah..
susu badan pon diperah.. eh... takde kaitan! okeh sori...





maka.. utk mengelakkan otak dan diri saya pemalas yang semakin malas
maka saya "paksa" diri:

1. membaca newspaper.. haha aku bc paper dari dulu sampai skang.. tak penah nak abis! malas.
2. baca novel.. apa.. korang igt aku suka ek?? idok pon! haha.. paksa okeh..paksa!
3. baca blog yg byk info.. okeh.. mmg aku blog hopping hari2 tapi.. ku suka blog kekawan aje.. yg mengarut2 aje..hahaha... bukan la takde info kan? all the blogs really made my day tau! tapi, tiba2 ada kesedaran nak baca pasal financial planning la.. pasal jual beli umah la.. pasal mcm2 la.. haha idok le asik bukak blogshop jer kan.. haha
4. okeh itu je aku buat.. lain2 malas nak tulis.. haha




ah! sudah! melalut2 aku nih!
back to the topic, tadi aku baca entry kaklong
sangat best.. dan terima kasih..
eh tiba2 plak
btol kata kaklong.. mmg besh jadik SAHM..
adakah saya rasa best kerana saya
temporary SAHM?
entah. tak tau.
tapi...
saya sedang mempertimbangkan untuk berhijrah menjadi
Surirumah Terhormat..
hihihi...
tatau tatau tatau...
adakah saya sanggup???


mmmmm banyak lagi masa nak pikir... hmmm....




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
ena
so u think u can dance tu best gak tgk kekadang...
paling best kalo aQim tgk sama.. nanti terkangkang terkiap
melenting kiri ke kanan la dia nak tiru aksi orang tu...

dan
tiap kali lepas tgk dancing2 tu sumer...
dia mesti main kerusi ni, susun2 camni..


apakah significant antara dancing, split dan susunan kerusi ini?

hahaha mana aku tau! tanya la dia.. wakakaka




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
semalam kan kuar pi JB antar PILs kuar..
then kami lik umah nek BMW la cam biasa..
penat tak yah ckp..
semalam sampai umah da kul 12.15am
tatau kenapa semalam extra penat..
sampaikan pagi tadi takleh nak bukak mata...

so siang tadi aku n kanak2 bangun lambat la kan..
haha bangun subuh+iqa siap2 pi school, tido balik
bangun wat air hubby, pastu tido balik..
last2 kul 11 lebih baru aku bangun.. haha tu pon tak ilang penat...
lepakk je la..
kanak2 ni pon kepenatan je nampak. tak ligat buat sepah cam selalu. menjelang petang, sorang da tido depan tv sorang terlepek tepi aku.. si iQa tido lam bilik..




haha... kata penat,kan??
maka makan malam kami ialah apa2 yg simple ajer...

kalo sayo banyak kan best.. tp apakan daya.. itu je sayur yg ada lam fridge aku...
makan dengan cili potong... hehe



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena


يَŲ§ Ų£َيُّهَŲ§ Ų§Ł„َّŲ°ِŁŠŁ†َ آمَنُواْ Ų§ŲµْŲØِŲ±ُواْ وَŲµَŲ§ŲØِŲ±ُواْ وَŲ±َŲ§ŲØِŲ·ُواْ وَŲ§ŲŖَّŁ‚ُواْ اللّهَ Ł„َŲ¹َŁ„َّكُŁ…ْ ŲŖُفْŁ„ِŲ­ُŁˆŁ†َ

Maksud ayat:-

200 . Hai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah, supaya kamu berjaya.

Bacaan dalam huruf rumi:-

1. Yaaaa Ayyuhalladziina aamanuszbiruu waszaabiruu waraabithuu wattaqullaha la'a'llakum tuflihuuuun.

(Ayat 200 Surah Al Imran)



Ayat terakhir daripada surah Al Imran ini hendaklah dibaca ketika memasak/menyediakan makanan dan dihembus ke dalam makanan tersebut bertujuan untuk melembutkan hati anak-anak.


Ų„ِنَّهُ Ł…ِن Ų³ُŁ„َيْŁ…َانَ وَŲ„ِنَّهُ ŲØِŲ³ْŁ…ِ اللَّهِ الرَّŲ­ْŁ…َنِ الرَّŲ­ِŁŠŁ…ِŲ£َŁ„َّŲ§ ŲŖَŲ¹ْŁ„ُوا Ų¹َŁ„َيَّ وَŲ£ْŲŖُŁˆŁ†ِي Ł…ُŲ³ْŁ„ِŁ…ِŁŠŁ†َ


Maksud Ayat :-
Sesungguhnya surat itu, dari Sulaiman dan sesungguhnya (isi)nya : 'Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahawa janganlah kamu sekelian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri".

Bacaan dalam huruf rumi:-

2. Innahuu min sulaimaana wainnahuu bismillaahirrahmaanirrahiiiim. Allaa ta'luu a'layya wa'tuunii muslimiiiin.
(Ayat 30-31 Surah AnNaml)


Ayat ini dibaca dan dihembus ke muka atau ke arah orang yang dimaksudkan secara berdepan. Ayat ini adalah untuk mengatasi masalah anak-anak yang tidak mendengar kata, tidak hormat kepada ibubapa dan sebagainya.




ini adalah hasil copy and paste saya dari blog anast
terima kasih tuan blog.. semoga saya cepat hafal ayat2 ini



*iye... saya sedang baca ayat ini di cermin dan menghembuskannya ke muka sendiri...semoga saya jadi seorang yang penyabar dan lebih kebal. amin..



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
mintak mahap... bagi laluan pada iklan sekejap yer...


thee hee hee...

bumbo terakhir masih ada lagi rupa2nya.. lagi 2 ketul saja..

kaler yellow yg cun




dan pink yg aku naaakkkk sangat... haha


saper berkenan sila emel saya ye!! last 2 units!

ena_misdi[at]yahoo.com

wink wink....
------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

sejak balik dari indon tempohari,
somi saya asik ulang2 citer chilli crab yg sangat sedap di sana..
kat mana ntah.. sangat ceruk indonesia..
saya pon da lupa nama tempatnya..
tapi cerita chilli crab tu mmg la... buat saya menjejerkan aer leor..
dan takleh lupa!
keji tau cik somi ni.. da la asik ulang citer jer!! huh!


ye pakcik makcik, somi saya tu walopun akan makan apa saja yg dihidang..
tapi deria rasanya sangattt sensitip!
saya ulangi..sensitip mencari kesedapan!
tambah plak sejak kawen ngan saya.. bertambah2 sensitip
dan cerewewet bak kata anak buah saya!
kalo sedap di tekaknya.. sedap la biasanya!

ha susah tuuu!!!

balik kepada cerita chilli crab. kalo setakat nak bawak saya pegi ke tempat yg aku tak igt nama tu.. kena naik 3 kapal terbang sampai ke mini plane.. tak la daku sanggup nak pegi semata2 chilli crab tu kan??

maka dengan gigihnya..

akuh nak masak chilli crab!! muahahaha!!!

seb baik arituh ternampak chef wan masak ni
gigih ini makcik nak stat masak kul 6 harinih...
demi kepuasan tekakku
muahaha...

seb baik MIL da siangkan ketam tu.. (yes, PIL i da sampai sini semalam..)
aku tak penah seumor idup beli, siang n masak ketam.
melahap penah laa hehe..

tolong la doakan aku berjaya ye kawan2...






**abang... kalo u puji chilli crab u, siap la u! i nak beli set corelle yang 4 segi wiken ni ya!! jgn buat2 tak pasan. u igt i tatau ke u bukak blog i malam2 ha? ha? ha??



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
Related Posts with Thumbnails

Follow me, i will follow u back