ena
23 April 2009..Khamis
hari ni aku da overdue 7 hari..
sakitnyer idak ler ada...
sikit sangat sakit yg menjengah...
masa last check up, doc mintak dtg check dan induce hari ni...
ku sengaja takmo pegi pagi2.. ku pegi kul 11 gitu..
seblom gi, ku salam mak n abah.. memacam pesan depa...
kononnya aku da nak kena bersalin la sangat...hahaha
check itu ini, tgk BP sumer ok jer...
doc scan - ketuban juga ok..
laluan - baru 2cm... haihh takde peningkatan pon!!
doc khamsiah kata --->
BP ok dan still safe kalo nk tgu sakit.. mana tau malam nanti sakit ker...
hmmm sempat lagik doc melawak nak bagi ku sedap ati kot!
all of us agree to postpone induce ke esok hari
ku prefer esok sebab esokkan jumaat, berkat sikit...
park je kete depan umah, abah ku jengahh...
"haihhh kenapa balik??? tak beranak lagi?" wakakakakakaaa....

24 April 2009.. Jumaat
bangun pagi2.. gigih aku masak nasi lemak n sambal tumis...
kemaruk je aku pi makan pedas2...
kunun lepas ni takleh makan..pantanggg..
hihi kul 9.30 pagi ku da ready baring atas katil labour room...
haihh... sangat boring ok.. orang datang sini dengan sakit makit...
aku jer laki bini masuk labour room bawak jajan... leh makan masa boring
(apakah? dalam labour room pon leh boring??)

kul 9.30 pagi - adaaaaa nampak cam muka orang nak beranak ker aku nih???hahaha

nih obat utk induce aku...
ubat suda masuk... mari kita tido...





menjelang kul 11 aku baru stat sakit sikit2... lambatnya sakit datang! masa ni lam ati da ready da... agaknya aku kena caesar lagik kali nih kott... huhu
plak tuh...
hahh nak kepoh la nih... sejak aku masuk pagi tadi, bidan in charge (namanya Rogayah) sibuk suh aku amik epidural..
kami both agree takmo amik...
kul 12 lebih time dia check aku, dia kata baru 3cm opening..
"lambatnya awak sakit! tu laa saya kata amik epi. kalo amik tadi, ntah2 da bersalin da awak nih!!"
haihh kenapa asik gesa aku amik epi??
masalahnya aku takde la sakit tak tertahan...so no point nak amik epi,kan?? hisshhh....

kul 1pm... ku sempat lagik makan nasi minyak + ayam sambal.. nyum nyum sedappp...ehehe
time tu, hubby p solat jumaat ---> ku siap pesan mintak d solat hajat n doakan ku sakit cepat2..
pas makan ku lepak2 dan sakit2 daa...every 5 minutes..
masa ni aku cool jer...tahan sakit, baca doa..takde pikir apa da...
kul 2pm opening da 3-4cm ----> bidan lain check... depa da tukar shift. bidan ni tak pakai nametaG..so ku tatau nama. baik bidan ni...hihi suka aku! hubby lik solat, aku still interval 5mins.. da berpeluh2 siap suh nurse kuatkan acond ehehe padahal orang lain da sejuk da..
3.30 pm doc khamsiah datang check da 7cm.. doc suh nurse prepare alatan sumer.... hubby seronok sangat da masa tuh.. harapan nak bersalin normal makin cerah! (masa ni aku tak terpikir da kena normal ke caesar ker...) ku concentrate doa n layan sakit. bercakap pon idak..kejap2 ku minum+makan kurma.. haus woo..
4pm sakit da makin kerap, rasa tak tahan sangat!! baru terasa sakitnya kat belakang punggung.. haihh.... doc khamsiah tu best sangat tau!! kejap2 dia datang, usap2 perut aku, baca doa kat perut... wallaaa touching btol ekekeke.... time ni depa sume da ready da... tinggal tgu aku rasa nak teran jer..
4.30 pm opening da 10cm. kaki da kena ikat..doc pon da ready..action time...ehehe
tepat 4.42 petang
itu dia kepala Arissa da kuar...
i took 15mins to teran... Doc siap warning... lebih 30 mins, dia vacuum...
bila tgk Arissa kuar... Subhanallah.. patutla susah nk kuar.. cord da terbelit 1 lilitan di leher dia
laju jer nurse "kerja"kan si Arissa depan mata aku ehehehe...
tu dia si kecit diletak atas perutku...
haihhh... baru kuar da bukak mata...

Syukur Alhamdulillah...
anakku sempurna sifatnya...
beratnya exactly sama ngan aQim...
Alhamdulillah... ku sihat, baby pon sihat...
dan yang penting, ku tak kena jahit... yahooooo!!!! hahaha....
hubby kata...
nak bersalin pon takde rupa orang nak bersalin
pas bersalin pon muka samaa jer... takde perubahan.. iye ke??
sekian sahaja..... nota kelahiran Arissa Qaisara
4.42 pm - 24.4.2009


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....

ena
ku tidokan aQim di sebelah kanan
ku tidokan baby di sebelah kiri...

yang sorang nyenyak kena air-cond sejuk beku...
yang sorang gelisahh... tak tahan sejuk..
haishh....

yang suka sejuk nak tido dipeluk..
yang tak suka sejuk asik terkejut2...

aku bangun senyap2 buka laptop dan ada hati nak update blog...
skali aQim raba-raba bantal ku.. mencari mak dia..
dan si kecil pon menguis2 juga... sebab sejukkk...

haihhh nampaknya hajat nak menghapdet tak kesampaian...
sila shut down laptop semula dan peluk anak2 bagi depa lena semula...











sekian....

**haihhh bila aku nak dapat ngadap laptop lama2 nihhhh huwaaaaaaaaaaa
------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
CD
ena
entry ni khas utk Jue Che Kamel...
sebok sangat sms aku pasal cloth diapers (CD) kan???
haaa lenkali tinggal le komen baru aku layann wakakakaka....


ada banyak soalan ko Jue...
nih antara yg aku ingat...

1. berapa helai nak kena ada sebagai permulaan
terpulang kat ko.. kira la berapa lai diapers anak ko tukar sehari?? cam aQim biasanya 6-8 helai sehari. katakan sehari pakai 6, malam tuh basuh, sidai, sok pagi da kering (biasanya pocket diapers cepat kering). da bole rotate semula tuk pakai esoknya. jadi mungkin keperluan cuma 8-10 helai jer... tapi kena basuh setiap hari yer...

2. cemana pakai nih?
sama jer cam pakai disposable diapers tuh. bezanya. kalau pakai yang pocket, kita sendiri leh tentukan nak serapan yang macamana. cth: siang, kat umah, nak tukar every 3 hours. masukkan insert sehelai jer. kalau nak kuar jalan2, malas nak tukar2, bajet 5jam, masukkan insert biasa (microfibre) + sehelai hemp (nih sejenis insert gak. materialnya dari hemp. boleh tahan banyak kali bb tencing)... senang kan?

3.beli katmana??
aku, beli kat online store kat malaysia jer dulu2... skang da pandai bli kat seller tuh sendiri, cam itti bitti bli dari Australia terus. murah sket. ebay? ku tak rekomen ye. sebab brand2 yg banyak jual di ebay tak memuaskan hati ku..
nak tgk senarai kedai di Malaysia, tgk sini

4. berbaloi ker??
haaa nih soalan paling aku tak gemar..ekekeke.. pd aku kan... bukan btol2 sebab duit. aku pakai CD sebab aku tak suka banyak buang dispo..semak kepala n mata aku. aku kunun pencinta alam sekitar laa...nak kira berbaloi banyak je benda lain yg kita tak berkira kan... part nih berkira plak? ehehe... meh nak bagi justifikasi..
- bli CD nih sekali.. pakai n basuh n pakai n basuh sampai la sumer anak2 da besar.. kan jimat?
- bila da tak pakai, CD nih ada 2nd hand value.. leh jual kat geng pemakai CD cam kat sini dan kat sini
- bila pakai CD, sukar nak kena ruam lampin. sebab, CD takde chemical kan... dan jimat juga

so? pada aku memang berbaloi laa... ehehe

5. banyak ke koleksi CD nko??
haaaa jap jap... seterusnya sesi tayang gambar... ekekeke...

mula2 kita keluarkan sumer cd lam box ni tuang atas katil
yer...ku simpan lam box jer. senang. nak lik kg, angkat satu box trus ekeke...
kemudian tabur atas katil dengan sekata...
pastikan sumer keluar ye...
lepas tuh 'kita' p sibuk tempat lain plak...
kita kemas stok toiletries mama....
keluarkan semua barang, dan 'kita' masuk ke dalam laci tuh....
hahaha biarkan dia lam laci
so mama poyo buleh la susun sumer CD yang ada utk amik pic...

yg depan tuh M size drybees utk baby baru...
2 lagi tuh fitted diapers... mama jarang pakai.. sebab aQim bukan heavy wetter
*nota: fitted nih kena pakai dengan cover tau! sebab dia takde lapisan cegah bocor (cheh bahasa melayu abis aku nihh!! wahahaha)

okeh...
ni barisan CD - sebahagian koleksi aku...sebahagian lagi lom cuci..
dari kiri sekali, barisan drybees, barisan mommy's touch, happy heiny's dan itti bitti, Bum Genius, coolababy, Green acre design, babybeehind dan bumwear..
sekian.. ada soalan detail? nanti ku jelaskan bila mu datang umah okeh???

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....

ena
nih saper yang ajar aku makan nih?? haaa baik ngaku!!! lately aku asik makan menda nih jer... haaa baik saper yg ngajor aku makan tuh angkat tangan! aku nak PAU ko blanja aku makan nihhh ekekekeke....

budak suka makan yg paling suka kalo mama ngidam something...
dia la paling suka sebab dia la banyak dapat manfaat ekekekeke
mR. teppanyaki in action...
alamakkkk gambar senget le plakkk
dia punya is beef teppanyaki..
ini salmon teppanyaki - utk aku n aQim
kalo tak bersepah bukan meja kami la namanya kaannnn.....
chicken teppanyaki - dah luak tuh mesti la pinggan abah... hehehe



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....

GpS
ena
arituh masa hubby test menda nih...
aku pon stim sekali....
dalam kepala ku pikir.... beshnyaaa senang nak cari kat mana warehouse sale..
ekekeke....itu jer la lam kepala aku... tak mendatangkan hasil btol!!

murah jer menda ni... rege asal dia dekat 1K la dengan original softwarenya..
tapi member aku jual menda nih RM650 jer...
dengan software ori yg di hacked... mamat nih keje co. nih...
haihhh aku pon tak paham sangat...
tapi yg pasti... tak macam yg jual murah kat kedai dengan software katun tuh laa...
murah murah.... memang berbaloi beli!!

beshh beshh.... tapi tak beli pon...
skang da berkurangan dan stim ku padanya ekekeke....

sesaper nak bagi aku sempena arijadiku nanti...
kecit tapak tangan...
tilam anakku ku tadahkan .... ehehehehe





















------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
saper penah makan sini?
besh gaks laa..
pagi tu aku royan2 nk g warehouse sale mattel.... sebab tu la pagi2 da sampai atria ekekeke...

huuu sedap nih! nama nya ku da lupaaa...
pandangan sisi plakk.. haiissh sedap sedappp

nih hubby punya... nasi goreng apa ntah...

close up sket
air soya cincau dan lemon barley...
sodapppp




sekian, terima kasihh...

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....

ena
da banyak hari dok umah...
banyak benda nk citer kat blog
sumer tertangguh2 sebab asik nk kena tgu si aQim tido....
haiiihhh... dia asik kaco ku bila bukak laptop tauuu!!!
asik2 suh buka muvi upin ipinnnn jer....

tak busan ker???

pantang aku tinggal je laptop, mesti dis sibuk tekan sana sini..

haaa... siap ajuk mama lagi... cakar2 kebod bagi kuar bunyi cam mama taip laju2...
ekekekekekeke

lawak la ko nih aQim!!!


**kalian... saper ada nampak laptop menan utk budak2 cam brand vtech tuh ker...apa ker... tapi nk yg rege bawah 150 jer... aku cari, sokmo jumpa kaler pink jer.... barbie banyak lerrr






















------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
taG
ena
Tag dari kak ina (apakah kejam lecturer nih??? ku MC pon dapat assignment juga??)

1st, download your favourite photo using effects at http://www.photofunia.com/


1. Do you think you are HOT?
huh! iQa suka panggei ku hotmama.. dan ku rasa cam nak marah!!!
2. Why do you like this picture?
hahaha sajer nak perasan terlebey... bagi la chance

3. When was the last time you ate pizza?
ku boikot piza lagik. last makan sebelum Palestin diserang arituh... da baper bulan berlalu???
(apa kaitan soalan nih??)
4. The last song you listen to?
"tilam....tilam.... tilam lama tukar baru...."
sedang berkumandang di jalan depan umah ku right now
5. What are you doing right now besides this?
sms dengan cik iLa
6. What name u prefer besides yours?
Nomi ekekeke cam comei...
7. People to tag

1. Cik Ila rerama yg tgk usha zapp di sana sini
2. Cik Bib yang dalam pantang ekeke
3. Cik Zea... ku tak penah tag mu taw!
4. Cik pu3 norhaLIZA
5. Ms amber

8. Who is no.1?
My shopaholic geng ekeke tp yg beshnya, hb dia pon suka shopping taw! jeles akuh!!

9. No.3 is having relationship with?
Mr. Jay Rayyan Cheong... aku tau la zea... ahaha
10. Say something about no.5?
she's a pre-entrepreneur... ku sokong mu mitu!!

11. How about no.4?
mom of a chicky sweety Marissa

12. Who is no.2?
Chekgu yang selalu tak buat homework... huu ku tau daaa ekekeke
sekian.... Sila jwb TAG ni yer kengkwn!!





-----------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
apa motif aku letak gambar iQa ni weh???
aku suuuka sangat rambut dia..
suka kat lesung batu dia...
dan geram sangat kat kulit dia!!

bleh tak kalo nak doa... supaya baby yg kuar nih secomei kakaknya... huuu aminnn......

------------------------------------------------------------------------------------------------


ku da masuk 39weeks da minggu nih...
last check up.. baby da 2.8++ kg.. berat badanku plak da jadik 72kg muahahaha (seblom peknen ku hanya 57 okeh!!)

weeks 1 - 17 :
gained 3kg ---> 60kg. fully bF n pump 2-3 times a day

20 Dec: weeks 21 :
gained 1.5kg weight 61.5 kg, still fully bF + pump 2-3 times

20 Jan: weeks 27 :
gained 5kg (.. weight 66.5kg, direct feed @ night and pump once a day


23 Feb: weeks 32 : gained lagik 2.5kg ---> 69kg, stop pumping, night feeding only

5 Mar: weeks 33 :
gained 1.3kg -----> 70.3kg, efw: 1.8kg, aQim -> night feeding only

19 Mar: weeks 36 :
gained another 2kg ----> 72.3kg, efw: 2.3kg, masih night feeding tapi skjp². aQim cam tak suka da

26 Mar: weeks 37 :
gained 0.4kg ajer (bangga woi...) efw: 2.5kg, 100% stop bfeed --> colostrum da kuar.. aQim takmo isap waaaaa...

2 Apr: weeks 38:
gained 1.3kg, efw: 2.8kg, skang 100% concentrate pada baby tak BF daa...


* notes:
- efw: estimated fetus weight (sukati jer aku translate)
- beza hari check up bagi weeks 21 dan weeks 27 cuma 1 bulan sahaja tapi saiz baby drastically membesar dalam tempoh tuh... jadi macam ku skip sebulan laa


kemajuan kandungan:
kadang tuh ada rasa tanda² nak bersalin...
rasa tak selesa sana sini...
kejap sakit pinggang, kejap kat tulang punggung, kejap nak poo manjang, kejap rasa perut menggelebeh ke bawah... haihhh macam²!
tapi yg memang kerap, sokmo nak pee...!! penat huuu....

tapi...
kalo dapat sopping tak penat plak eh??...

eiskk...
Braxton Hicks da kerap kena da...
alahai... agaknya ku bdapat tak bersalin NORMAL?? ke LSCS gaks lagik?? huuuu....
suspended soil btol ar...



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....

ena
perkenalkan..
ini CD brand nice kids
made in Indonesia..
saya bli masa pegi Bandung last year..
harga tak ingat la.. tapi murah jer!!

cutting dia trim..
luarannya sangat lembut
material t-shirt cotton (cam cadar aussino yg t-shirt cotton tuh...sedappnya!!)
memang besh la pegang² ekeke

nih bahagian dalamnya...
sila perhati betul² - inner part are made from plastic (material d cam plastic nappy cover yang)
maka part yg tak di cover oleh insert tuh, plastic dia direct kena bum² baby laa..

isert dia, kenit jer.. tak tahan lama..
material dia sama cam luaran, jenis cam cotton t-shirt gitu..lembut jer
nih velcro utk lekatkan insert ngan cover.. tonet jer kan??oleh kerana insert dia kecit sangat, ku tambah sekeping Stay Dry Doublers nih..
1 layer dari insert ni makes from fleece letak next to baby's bum..
jadi bum d tak basah...
haa ni bila da pakai sekejap...
velcro tuh suka terbukak sket - velcro sikit sangat dan tak kuat melekat!

nih satu lagi pic
da pakai bebetul..
nampak size ni agak longgar tuk aQim..
ni close up.. nampak tak kesan merah² tempat yg kena velcro tuh..
sebelah kiri
sebelah kanan
hahaha... aQim tatau diam nih pandai plak bukak velcro.. agaknya gatal ler

sekian...

CD ni skang da masuk malaysia.. ada satu online store jual.
murah memang murah... tapi
ku tidak rekomen yang ini ye puan-puan...
sebab...
tak puas ati bila memakai ehehehe....
sesaper yg rasa nak beli tuh, tepuk dada tanya selera ehehe



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
tadi masa bangun pagi, ku nekad nak siap kan keje pagi² lagi!!
tapi...
bila ngadap jem otw to opis... dan diiringi plak ujannn sejukk...
air liurku menetes² nak nasik lemak panas + sambal sedap!!
huhuhu...apakan daya.. nak bli nasi lemak tepi jalan, kang tak pasal² aku lencun plak kena ujan!
trus je la ke opis.. nih tgh lapar la nihhh!!

so...
ku layan la pic makanan..huhu

nih lunch ku (ke brunch?) kelmarin..
nasi kerabu + ayam goreng yg specialnya : air jagungg tuh mmm sedappp....


lepas je lunch tuh, ku attend meeting - abis da kul 6ptg.
tgk² ada la orang murah hati blikan aku fillet o-Fish + fries
(sebenarnya ku boycott syarikat makanan ini.. tapi sebab orang belikan, ku amik jer ler...)

bawak lik umah, makanan tuh lam beg! tapi ada plak org nih, selongkar henbeg mama... dan balun makanan tuh tanpa izin wakakakakaa..

mula-mula, makan burger. fries letak tepi. aiyakk sapa la ajar dia makan burger cam gitu??
woooo sedap laaa mama....
makan roti jer dulu ker?
kasi robek² roti tuh!
suku suda abis..
susahnyaa makan burger!
mama asik amik pic jer naper???
haaa... abis muka penuh dengan mayo.. ekekekee


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
saya kan keje di Kementerian yang menguruskan orang² miskin..
bila lihat kes/rentetan hidup/persekitaran kehidupan mereka nih,
saya selalu mengaitkan kemiskinan mereka berpunca dari sikap MALAS...
kesian,kan? ini lah hakikatnya... dan yang sedihnya 80% adalah Melayu (Islam la kan?)
hanya sebilangan kecil yang saya lihat --> rajin bekerja, berusaha... namun memang beliau ditakdirkan menjadi miskin harta di dunia ini... haaa orang begitu lah yang sangat² patut dibantu!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------

okies..
cerita nih takde kaitan dengan orang miskin.. cuma tatau nak klasifikasikan sebagai apa..

saya skang da jadi pemasak tegar..
hari² mesti masak - utk hubby, utk iQa, utk aku.. dan utk aQim..
maka: biasanya esbok (read: icebox) sentiasa ada lauk utk dimasak
paling teruk pon, ada telur.

rutin saya begini..
pagi: sediakan bfast simple tuk hubby, kemudian masak lauk lunch & dinner aQim - bubur masak 2 hari sekali & simpan lam esbok
ptg: masak dinner kami

helper? dia cuma membasuh pinggan mangkuk yang saya sepahkan sahaja. tidak penah saya suruh dia memasak walau menggoreng telur mahupun buatkan segelas air.

alkisah dia..
banyak kali sudah saya pesan, mau makan, masaklah! apa saja yg ada di rumah itu buleh kamu makan (kalau rasa selera nak makan sofa pon, makan lah! ku tak marah. btol!!)
tapi,
dia ni malas kot??
dia cuma makan kalau saya masak. dan katakanlah weekdays, saya balik umah PIL dari pagi.. dan balik ke rumah pada 12 malam. saya lihat lauk di esbok tidak berkurangan pon. dia tak makankah??
kalau saya dinner di luar - biasanya balik selepas 11mlm - dia da tido, kalau saya tapau pon dia tak makan laa..
siang hari pula.. saya cuma masak lauk aQim saja.. saya lihat tiada kesan memasak pon - lauk/brg² dalam esbok tak berkurangan pun..

dia malas masakkah atau tak reti masak??

okey persoalan ku seterusnya:
1. kalau kalian keluar sarapan pagi - adakah kalian tapaukan utk dia?? sedangkan kat umah ada makanan, masaklah sendiri (kan?? ehehe - maid org lain tuh kena masak utk tuan rumah plak tau! takkan dia masak utk diri sendiri pon takleh??)
2. keluar lunch dan jalan² - penat, balik umah. adakah perlu singgah mana² utk tapaukan makanan dia? haiihhh cam penat lak kena pikir sama ada dia makan ker idak..
3. biasanya saya makan luar: mesti makan western food, pizza, secret recipe, kenny rogers dan lain² yg seangkatan. cam tatau nak tapau kan dia apa. Sebab tu mls nak tapau. kejam tak??
4. jika da lebih 5 kali kalian terkena, tapaukan makanan tapi dia tak makan, kalian tapau lagi tak??

saya bukan apa... bukan lah risau dia kekurangan zat ker apa ker... saya cuma risau satu hari saya balik rumah, ada plak orang mati kelaparan kat umah.. kang orang salahkan saya plak.. ehehehe..

*kalian yg ada maid, tulung la jawab soalan saya nih...






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
saya sangat suka article ini... taken from


Amy Weekley


Breastmilk is, without a doubt, the perfect infant nutrition. But its usefulness is not limited to babies. People of all ages can benefit from the healing properties of breastmilk. From cuts and scrapes to major illness and surgery, breastmilk can be used to boost immunities, fight

infections, and soothe skin. Here are just a few of the ways that breastmilk can be used to soothe and heal.

Diaper rash
Breastmilk can heal a diaper rash as well as any rash cream on the market. Even better, there is no risk of allergic reaction to make the rash worse. Simply rub in a few drops of breastmilk on the affected area as often as needed, and allow to air-dry before putting a diaper back on.

Dry, cracked nipples
Nursing mothers often experience dry, cracked nipples, especially in the first few weeks of nursing. Lanolin is often recommended in this instance, but breastmilk works better. To heal and soothe, simply rub a drop or two of breastmilk into the nipple immediately after nursing and allow to air-dry.

Sinus, ear, and eye infections
If you or your child has a sinus, ear, or eye infection, a few drops of breastmilk will work wonders in clearing it up. Breastmilk has natural antibodies which kill infection without the harmful side effects of synthetic antibiotics, and can be administered as often as necessary without risk of overdose.

Makeup removal
Breastmilk can be used in place of cold cream to remove makeup and soften skin. Simply rub onto skin and rinse clean.

Eczema and acne
Simply rub a few drops of breastmilk into the affected area and allow to air-dry. Repeat as often as necessary to soothe and heal. Breastmilk contains natural moisturizers that will keep skin supple, which speeds the healing process.

Mosquito bites, cuts, and scrapes
Breastmilk can help relieve the itch and heal bites faster and more naturally than commercial bite remedies. A few drops of breastmilk applied to a cut or scrape before bandaging can prevent infection and speed the healing process.

Sore throat
Breastmilk is wonderful for easing the pain of a sore throat. Babies can get relief every time they nurse, but for older children and adults, a cup of expressed breastmilk can have the same effect.

Chemo patients
Cancer patients undergoing chemotherapy treatment
often have severe nausea after treatment. These patients can use breastmilk to calm their stomachs, help with digestion, and strengthen their weakened immune systems.

Burn patients
Burn victims can use breastmilk to help heal and protect their skin. The fat in breastmilk is an excellent skin soother and softener, and the antibodies help prevent infection.

Organ transplant patients
Patients who receive donor organs often use breastmilk to help fight infection after surgery. Organ donors can also benefit from the immunity-boosting properties of breastmilk while healing from their surgery.

These are only a few of the miraculous healing benefits of breastmilk. Who knew that our bodies could produce a substance with so much power? Breastmilk truly is liquid magic. For more information on the wonders of breastmilk, see the websites at the end of this article.



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

Terima Kasih Encik Polis Trafik kerana membantu melancarkan perjalanan saya dan pengguna jalan raya yang lain.. SERTA membantu memelihara alam sekitar dengan mengurangkan asap dari kenderaan mahupun pembaziran petrol akibat kesesakan lalulintas di kawasan depan Pasar Borong Selangor..

TERIMA KASIH...

ehehehe kuat tak aku bodeks? wakakakaka suka ati aku la kan?
memang polis tu sangat membantu aku!
kalo takdak polis, paling cepat pon aku lepas traffic lite tuh dalam 15minit!!
penah sekali tuh, satu jam!!!
imagine - dari umah ku ke opis, during normal traffic flow, it would takes only 15-20 minutes
tapi pagi² ---> jadik 15-30minit hanya di traffic lite tu sahaja!!
marah tak?
aku dah la tak berapa banyak sabar
yang aku ada banyak lam kepala otak ni, nak marahhh jer (tapi ada hati nak suh anak² aku bersabar..wakakaka..)
maka selalu la aku naek hangin kerana jem teruk kat situ...
pernah la sekali tuh, hubby ku takdak. ku kena antar iQa p sekolah,
then pusing balik utk ke opis..masa ku sampai ke t.lite tuh ujan le plak..
so polis pun blah...
sudahnya? ku sangkut situ 1 jam!!
dan sampai opis kul 9++ hiiiiiiiiiiiiii hanginnnnn jer!!

tapi tapi tapii...

sejak ada pulis nih, amannn jer perjalanan aku!!
kuar umah 8.15 pon ku leh sampai opis 8.30 ---> wahhh beshnya!!!
suka la aku! suuukkaaa.....




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
seronok kan melayan ebay..
sopping² click click
esok lusa tunggu parcel sampai umah... ehehe

ok nih nak kisah...
sebab takut kat hubby.. saya share kat sini lah ye kalian...
waktu saya giler sangat nak ngadap ebay tetiap hari..
saya terBAGI OFFER kat seller benda nih
tatau la betul² nak ker..sajer gatai tangan??
nak bincang ngan seller pasal shipping cost etc..
she agreed shipping cost GBP40+ (sangat la murah! tapi sebab dia confirm, ku iye je la!)

alkisah da abis time and seller accepted my offer..
maka terpaksa la amik.. (nih kisah orang pandai² membeli tak bagitau hubby la nih!)
so,
settle payment gitu gini... (ku bayar thru PayPal - recommended for all ebayers)
sekali masa nak ship, dia kata tak jumpa shipping svc yg provide svc semurah itu. the cheapest she can get is GBP190 huuuu mahal tau!! kira²RM900++

so ku cancel beli - dan seller setuju.
dia setuju utk refund duitku..

hari
demi hari
masuk lain hari..

takdak refund, emelku pon d tak balas! ayoyo aku suda riso.. uhukk...
banyak gaks apa.. dalam RM1300++ huuu leh dapat PISA seketul
ku tunggu 15-20 days kot! takdak gaks..
ku report la kat ebay.. sebab ku bayar pakai paypal, my purchase protected under PayPal's Buyer Protection Program. haaa.... report kat paypal jer la..
seminggu tau ku tgk paypal ctc seller. tapi dia buat senyap jer...
tiba² arinih bukak maybank2u, tgk² credit card ku chargenya suda negative.. terlebey bayar suda... wohooooo...
dan.. ku selak la inbox! rupanya PayPal suda menyelesaikan masalahku dengan menarik funds dari account seller.. yeehaa!!
duitnya suda dapat semula.... tenkiu PayPal...
cheh hampeh punya seller! (ops! namanya chocolategemz : please note!)


moral of the story??
tak salah nak sopping kat ebay...
tapi kena mintak permisi dari hubby seperti biasa tau! jangan ler beli menda sesuka ati ekeke..
dan jangan lupa gunakan PayPal utk menjamin hak anda sebagai pembeli/penjual!!



**Kak Ina..
kan ku kata, ku n hubby masing² cam ada daulat! ahahaha






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
tertekan sangat la...
internet kat opis nih weng jer lately..
bukak web mesti page tak complete. bukak blog orang, sumer pic takleh tgk..
haihhh geramnya!!!

ku nih kat opis..takde keje la sangat!!
haihhhh...
bosannya dengan opis aku nih...
dan tambah bosan plak... bila last week ku dapat surat dari hQ kata permohonan ku untuk tukar ke tempat lain tak lulus.. huhuhu

sebenonya bukan meluat ngan opis nih.. ku suka environment di sini..
kawan ramai... bos pon ok..
tapi pasai job scope.. alahai memang la tak besh nya...
ku nak balik tempat asalku...
ku nak buat keje berkaitan post ku...
ku tak mau dok sini buat keje tah apa² nihhh

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...................
saper je la yang memahami aku pon.....



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hihi nih amik dari kak ina
syok gaks bUt taG sesekali ehehe




The rules:
It's harder than it looks!
Copy to your own note, erase my answers, enter yours and tag twenty people.
Use the first letter of your name to answer each of the following questions.
They have to be real nothing made up! If the person before you had the same first initial, you must use different answers. You cannot use any word twice and you can't use your name for the boy/girl name question. Have fun! Don't forget to post it!

1. What is your name: Roslina

2. Four letter word: Root

3. A boy's name: Rosman

4. A girl's name: Rima

5. An occupation: Rubbish collector (ahahaha)

6. A color: Red

7. Something you'll wear: Rain coat

8. A food: Ramen Rusk

9. Something found in the bathroom: Rubber mat

10. A place: Rome

11. A reason for being late: Roverslept... ada ka itu word? kakakaka

12. Something you'd shout: Roarrrrrrr....

13. A movie title: Romance

14. Something you drink: Root beer

15. A musical group: Rabbani

16. An animal: Rabbit

17. A street: Rajawali

18. A type of car: Rav 4

19. The title of a song: Ramalanku

And now, I wont tag anybody ehehe...



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
kan saya kata, arituh pisang belakang umah tu masak 2 tandan sekalik..
jadi tak habis makan la kami anak beranak..
tatau nak buat apa ngan pisang tuh. wat jemput2 pisang borink lak...

malam ni ku tak masak..
sebab tak lapar dan takde stok lauk nak masak... so lepak je tgk cerekarama tak besh, tetiba dapat ilham nak search resepi kek pisang..
banyak2 yg kuar, akhirnya berkenan dengan yang nih...

tarrrraa... ini la hasil royanan saya n iQa pukul 10malam tadi ekekeke



eiiii tak lawanya aku potong! kan aku da kata, tanganku ni tak berseni!!

nih gambar kek sekelilingnya (apa aku cakap nih?)
fresh from oven.. agak gelaps sikit..
sebab ada choc kot?

resepinya sama seperti yang dalam web tuh..
cuma saya tak masukkan yogurt ---> takde dalam stock..
dan saya masukkan choc chips ----> iQa insisted; nak sangat nk choc chips lam kek pisang..

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti...

Related Posts with Thumbnails

Follow me, i will follow u back