ena
sekejap je aku rasa..
da setahun pon..
baru jer rasa ku bersalin... ehem ehem.. pengalaman bersalin ica ni aku rasa paling BESH!!
hubby pon suka..

paling kelakar sebab konon nak induce pagi kamis,
salam peluk cium ngan mak abah aku..sekali tu balik umah semula
tak jadi beranak..hahaha... (im really missed the moments mak abah gelakkan aku tuh!!)
nanti aku nak banak lagi, mak takde dah nak gelakkan aku..
huhuhu....

ari sabtu lepas genap setahun arissa bersama kami...
Alhamdulillah Arissa sihat walafiat..
masih minum susu mama... da pandai makan nasi..
dan da pandai melawan bila abang buli..
ngaummm!!! kah kah kah...

tak banyak nak komplen pasal arissa ni kalo compare ngan masa nak lepaskn aQim umo setahun
cuma sekali la paling menduga perasaan aku..
masa tu dia masuk sepital.. sebab pneumonia..
masa tu dalam 2-3 weeks lepas mak meninggal..
aku kan amik cuti lama masa tu..
abis cuti je, aku ada kursus kat INTAN 2 weeks..
masa tu dia tak sihat..igtkan dia sbb aku asik bsedih je..

tgh kursus, takleh nk cuti..dia plak tak sihat, monitor je la..
masuk 2nd weeks, dia plak.. takleh jadi, aku bawak pi paed lain
masa tu pi Sunway Medical Centre.. sbb dekat sgt ngan umah..
mmg sgt kesian masa tu.. muka monyok.. mata layu..
alahai.. cam memahami je aku ni masih lam musim sedih..


gmbo pakai bib tu masa kat kg. dia monyok je tp tak demam lagi..

dia ada sikit wheezing..
tapi paling aku riso tu, dia cam cungap2 dada berombak bila nk napas...


tgk dia je trus doc x-ray..alahai..sian ica..
kena warded, inject sana sini..
muka mmg layu je masa ni langsung takmo senyum
menan pon tak pandang...
saper2 datang lawat pon dia takmo jeling...


masa tuh aku mmg tak tentu arah je..
dengan ponteng kursus - kena surat tunjuk sebab pon naseb la!
ngan tak cukup tido..
iQa aQim kat umah.. laki aku terkangkang2 la kuli kilir..
sebab aku takleh tinggal arissa langsung..
huhu masa tu takde nanges2 ni..
mcm sebal je dalam ati ni..
dok sepital 6 hari aku masa tuh..
seb baik SunMed ni mabeles!! service tip top!!
lega sikit aku..
cuma lack sebab takde paed melayu je!!

Alhamdulillah Arissa takde apa2..
abah aku pon datang masa tu..
siann abah dtg jauh2.. seb baik ucu drive bawak abah datang..


akhirnya kami balik umah.. haa masa check out ada aunty ty aku, lama ke warded..
hahaha troli penuh barang!! satu kelorga dok sepital ler...

sekali ni jer la Arissa sakit yang buat mama n abah riso..
lenlain.. tarak.. ehehe...
cuma sengih2.. takmo makan sampai umor 9 bulan...
tak kuat susu.. tak kuat nanges...
kuat tido cam mama...
ehehehe...

arissa... arissa...


eh

eh

bersambung da....


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
masa tu...
aku n suami dalam kete..
tgh drive nak pi Hulu Selangor..

tengah2 jalan tetiba cam sesat..
berenti la tepi jalan...

hubby : tau jalan ke tak ni?
aku: mana tau... tak penah pegi pon rasanya.. kalo penah gi pon, tak ingat..
hubby: abis tu buat apa nak pegi?
aku: i nak mengundi la yang! harini kan pilihanraya kecil kat sana..
hubby: you bukan orang sana... da daftar kat sana ke nak mengundi ni?
aku: eh! belum.. i daftar kat Tangkak... macamana ni?? alaaa... i nak pi mengundi jugak..

Dush! aku kena sepak ngan hubby...
terpisat2 aku bangun... eihh sejuknya aircond nih...






rupa2nya...
haihhh apasal aku mimpi pasal pilihanraya ni weh??

ni semua Makcik Rehan punya pasal!!! perang la.. abang zaid la.. aku plak jadik mangsa!!
sampai termimpi2...



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
ni kisah kakak le plak kan...

bila anak da beso2 ni aku rasa cam tak reti nak marah
kadang tu marah gini rasa tak kena, marah camtu rasa tak kena..
geram sangat kalu, aku cubit la dia..
pastu muka monyok la balik.. geram geram geram...

kalo kisah kakak jer mesti tak abis2 ngan kisah monyok dia..
arituh aku da membebel kat sini
arinih nak membebel lagik...

sebenonya aku ni malas le nak membebel..
aku rasa kan, kalo compare ngan mak aku, aku tak la kuat membebel cam mak..
tapi hanak2 tetap takmo dengar kata... haihh penat laa..

ni pasal menda lain..

1. temin mata oo temin mata..
bangun pagi 1 hari.. ngadu pada aku temin mata bengkok..
adjust2 tak buleh gak..
hubby bukak2 mata jer terus marah.. "hah tulaaa pakai lagi time tido!!"
memang le minah ni tak penah nak igt supaya bukak spec dia bila nak tdo!
asik2 aku@hubby@haQim@ica yang bukak spec dia!!

balik skola.. ok je..

pastu turun swimming.. naek swimming, dia da tak pakai spec.. aku igt sbb bengkok, d mls pakai..

mlm tu hubby mintak spec, dia bagi tapi takde cermin sebelah...dia kata 'tatau pegi mana'
buleh plak macam tu??

sampai ke sudah d tak mengaku mana pegi cermin tu.. dia asik cakap tatau tatau tatau... geram aku!!

temin mata baru tak siap2 lagi masa ni..

yang geram lagi, sbb aku kena bawak dia p buat+amik spec sendiri.. masa tu hubby p OS.. ha.. berderet2 la aku heret anak tau!!

2. Please do not leave your belongings unattended!!
semalam balik skola dgn nanges2... "mama someone had stolen my school bag!!" huwaaa.....
aku kan garangg grr... mestila muka masam kan??
tanya 1 soklan je.. "mana awk letak?"
pastu baca surat dari cekgu klas dia..
pastu suruh dia p mandi..

malas tau aku nak marah2.. da beso.. tatau nak marah caner..
hubby balik malam tu, dia pon just tanya je cemana kat mana tu jer..
hah kalo mak aku dulu...da kena libas da tau!!!

buleh plak dia tinggal bag kat canteen, p main piano (kat tepi canteen je)
pastu da lepak lama2, nak balik baru perasan bag da ilang..
haih...

mcm2 hal la ko ni iQa.. naseb baik henpon tak letak lam beg tau!!

kalo kalian, kalian marah tak?? ahahaha...

*aku ni kureng sikit bab selow talk.. cam tak reti nak cakap.. huhu


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

bukann bukann bukaannn...
bukan nak tiru bilangan anak dia...

aku nak tiru rambut dia jer.. hahahaha
last wiken kan aku lik kg..
so ari ahad petang tu.. sebab kakak aku ada kan..
buli la kakak aku jaga anak2.. aku laki bini p saloon hahahaha

konon nak potong rambut cam kate tuh..
ari2 tgk muka dia ni, cam lawa lak aku tgk rambut dia..

balik dari saloon.. ada la rupa rambut kate..
walopun orang lain tatau aku nak tiru kate.. termasuk hubby..
tapi yang penting anak-anak dan anak sedara sume kata rambut aku lawa...
haaa.. (mode vangge)
sebenonya rambut aku jadik cam gini

ahhaha adakah aku cun (dan kurus) macam ini? keh keh keh

sekaliii...........
masuk hari jumaat...
rambut aku da jadik cenggini!!!

mode malu dan tak redha.. huhu

kejap2 jadi cam gini...
huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa sungguh mak tak redha!!

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
eh eh eh aku baru berkira2 nak buang je widget tu tau..
tiba tiba...


tadaaaa.................

dia kuar balik.. wakakakakaka.....


sukati ko la labu... maleh aku nak layan..



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
alaa... kenapa la counter widgeo aku direset menjadi kosong semula??

huhuhu

tolonggggggggggggggggg



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

korang suka benda ni?
aku suker.. haha...

tak suker takpe...
dulu masa ada 1 je anak kecit, aku pon tak suker..sebab rasa mahal beno nak bli..
bila da ada arissa aku suka pula...
haaa berubah2kan??
bukan la berubah2... sebenarnya masa haQim aku rasa tu KEHENDAK..
bila ada arissa aku rasa tu da KEPERLUAN..

yelaaa anak ramai kan.. mana mak nak terkejor..
aku bli benda ni tergopoh gapah masa hubby baru p spore..
masa tu aku tggl lagi kat kinrara.. ada la bout 2weeks..
haa masa tu mmg gugur la rambut jaga anak sorang2...
seb baik bumbo tlg pegang arissa.. hehe

benda ni banyak berjasa tau...
tolong pegang arissa time nak makan..
time d tengok katun..
time d tunggu mama g toilet..
time tgu turn nak mandi...
time dia tetido... hahaha

selain daripada tu... bumbo juga jadi penyekat arissa merangkak hahaha..
sebab peha dia besor dan stucked kan..
so kalo aku takmo dia bergerak, spt: ikut aku masuk bilik air time aku tgu aQim poo2... so letak dia kat bumbo.. hahaha lalala padan muka stucked...

apa sememeh sangat anak aku makan..huhu
masa ni dia musim takmo makan lagi.. penat2 aku wat bubur d taknak makan.. aku sumbat laa hahaha padan muker..

tetido le kan... nama pon anak aku, mesti kuat tido..
tgu turn nak mandi plak
huhu da panas sangat da ni.. lambat la mama...
tekun tgk tivi
lama2 pening gagaga
ica da ngantuk ni.. huwaaa
haa kan da tetido... zzzzzzzzzzzz...

nak letak baby kat bumbo seat pon kena training gak..
mula2 letak tu kena la duduk sekali rapat2 ngan dia.. main2..
buat itu ini disisi dia.. buat la 2-3 hari..
pastu baru leh tinggal dok sendiri..
dan dia tak nanges..ehehe
tapi
tu masa nak ajar la..
pastu kat umah jgn la letak kat situ 24jam..
pastu
kalo da 2-3 jam letak, anak tak nanges2 tu maknanya da pengsan zzz la kot haha...



kesimpulannya??
sila la beli benda ni... aku nak letgo RM100 jer...
sebab aku nak bli kaler lain plak ekekekeke....
mmm aku nak bli pink la plak huhu...


**Brand NEW pon aku ada jual tau.. RM150 jer.. NP RM199 tuu






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
ade penah aku buat??
idok ler... ntah le tatau kenapa taun2 lepas aku tak declare..
ke aku malas nak pikir ke haper ntah
sumer anak2 masuk bwh hubby
tapi taun lepas hubby kena tax byk gak..
tu la dia sebok suh aku declare..

hellehhh aku malas la benda2 gini...
masa keja dulu aku la perajin..
sejak jadik hopeless helpless housewife ni
aku maleh btol nak buat menda remeh2...
tambah plak laki aku rajin offer diri nak buatkan...

masalahnya..
1. borang J aku tarak... kena la bising2 cam ayam bertelur kecoh satu kampong, mintak tolong daripada my ex-EO.. huhu tima kasih kakak...
2. da nak masuk, baru tau aku takdak no pin.. alahai... kecoh tau! aku tak ingat la aku penah mintak ke idak.. penah dapat ker idak... masa daftar tu nak banak arissa da.. pastu lepas banak je kami pindah umah.. agaknya lhdn pos ke umah sewa lama kot? nak no pin nak kena scan ic la request kat lhdn la etc etc etc... haihhhhhh malasnyaa.....
3. laki aku da bising nak submit.. aku ni meleceh2...

bencik ar..........


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
busan busan busaannn....
hubby da OS lagi...huhu

tatau nak buat apa ni...
da kul 8.30 tak masak2 lagi..
perut cam kenyang makan ntah apa2 jer..
si iQa pon sama... makan kuih la itu la ini laa...
pastu kenyang... tak yah makan nasi ekeke...

tapi bodak aQim ngan ica tak makan lagi... huhu aQim da membongkang depan tivi tuh...
ajak swim sekali tu ujan kemain lebat turun plak...

aku?
ngadap tenet laaa... busan busan busan...


mmmmm kalo cuti skola mesti aku lik kg ni.......
dulu masa aku keje, tak sempat pon nak rasa bosan gini kalo hubby OS..
in fact tak rasa apa pon kot masa tu.. huhu...
skang ni rasa tak best giler bila hubby takde...huhu


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hari2 tgk Asian Food Channel kan...
nama je asian... tapi rameinya omputih yang masak kan??

ha aku ni terliur la nengok lemon cake kan..
selalu makan tu orange cake kan?? mmm kalo lemon sedap kot kan??
cuba bayangkan lemon cheese cake dari secret recipe tu??
haaa tak ke meleleh air lior makcik ni...
pic credit to juliansi's blog

tapi, aku takmo cheese.. ku mau kek biasa ajer...
mari buat kek bersama makcikk...

kalo anak2 mengamok2 nak kuor..
tiba2 hari hujan plak... makcik pon moncong sedepa sama cam anak2...
maka marilah tiba2 kita mendapat hidayah untuk membaking lemon cake!!
sambil menggoreng jemput-jemput my all time favourite yeehaaa.....

akuh konon terror la..
aku zrass zrass kulit lemon dalam batter tu...
pastu bakar je..
mcm wat kek biasa..

saper lagi kan.. all time penyibuks..

kakak asik nganga nak ngap.. aQim pon sebok nakk nakk nakkk
kamera aku blurr soton laaa....
ada pencungkil gigi kat tengah tu.. sebab aku buat cucuk2 nak check da masak blom...
kenapa kek aku merekah ha??
failed haha

memula kan nak sangat makan kan?
pastu bila da siap, aku tak lalu la makan... sebab baru pas wat sambal tumis
bau belacan + tumis tu buat aku loya bluwek....
so iQa n hubby yg rasa dulu...
aku bau lemon jer... nyum nyumm nyumm...

masa tu aku kat dapo la..
ala... da tak dapat kuor, kena la moncong sedepa ngan hubby,
iQa hulur kek kat hubby, hubby telan je...
hubby: kek apa ni?? ......... (dengan nada terperanjatnya)
iQa: lemon cake!! (dengan muka vangger...)
haha anak aku mmg muka vangger (atau monyok) jer manjang...

malam tadi seblom tido baru aku ngap sepotong...

sedappp nok kek makcik!!!
macam rasa sabun axion kaler kuning!!! huwehhhh!!!

huh sungguh ku berjanji takmo buat lagi!!!
hahahahahahaha padan muka!!



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
Saya Rohaiza Ishak. Saya merupakan guru Kemahiran Hidup di MRSM Muar. Tujuan saya menulis email ini ialah untuk memohon belas kasihan dari pembaca kerana anak kedua saya yang bernama NurHannah Bte Mohamed Helmi berusia 3 bulan tidak sihat.

Ketika bersalin, anak saya lemas kerana tali pusat keluar lebih kurang 40 minit sebelum saya bersalin. Ini menyebabkan anak saya lemas kerana tidak mendapat oksigen kerana tali pusat sudah terkeluar.

Apabila doctor scan (MRI) otak anak saya, doctor menyatakan bahawa anak saya terencat akal kerana sel-sel otak telah mati kerana kekurangan oksigen. Hanya Allah yang tahu apa yang saya rasa ketika itu.

Kaki bagaikan tidak jejak ke bumi. Muka saya pucat bagaikan tiada darah lagi. Hampir 3 minggu saya mengambil masa untuk terima hakikat apa yang doctor terangkan mengenai anak saya. Hari-hari saya menangis. Saya rasakan hati saya kosong.

Selepas 3 minggu saya cuba berkongsi masalah dengan teman sekerja. Semangat saya mula datang apabila ada rakan yang mengalami situasi yang sama seperti saya iaitu anak mereka lemas ketika bersalin. Doktor juga menyatakan anak mereka terencat akal. Tetapi kuasa Allah mengatasi segalanya dan anak mereka alhamdulillah sihat. Tetapi saya akui bahawa saya hanya insan yang lemah. Kadang-kadang saya kuat, kadang-kadang saya lemah sangat.

Rakan menasihati saya agar perbanyakkan solat hajat, baca yassin dan bersedekah. Alhamdulillah. Saya melakukan semua nasihat yang mereka berikan. Perkembangan terbaru tentang anak saya ialah dia masih lagi belum boleh menghisap dan menelan. Minum susu menggunakan tiub yang dimasukkan terus ke perut. Suction machine pula digunakan untuk menyedut air liur kerana anak masih tidak boleh menelan.

2 minggu lepas anak dimasukkan ke hospital kerana jangkitan kuman pada paru2. Ketika itu keadaan anak terlalu lemah menyebabkan doctor sukar mencari urat anak. Pilihan kedua ialah masukkan line hingga ke tulang.

Sekali lagi anak saya diduga iaitu selepas 3 hari kaki anak bengkak. Apabila doctor buat x-ray, rupanya kaki anak saya patah kerana dicucuk ketika memasukkan line.Pergerakan anak saya tidak seaktif bayi kerana kesan kurangnya oksigen di otak ..tambahan pula kaki kanan anak bersimen.

Hanya Allah tempat saya mengadu. Jika boleh, biarlah saya yang menanggung semua kesakitan itu, bukan anak saya yang berumur 3 bulan. Minum guna tiub, tak tahu menelan…kaki pula bersimen.

Kalian bayangkanlah bagaimana perasaan seorang ibu yang menjaga janin dalam kandungan bagaikan menatang minyak yang penuh. Tetapi selepas lahir, begitu besar ujian untuk anak saya. Terus terang saya katakan bahawa ini adalah ujian yang maha-maha besar dalam hidup saya. Saya bersyukur kerana Allah menguji saya kerana Dia sayangkan saya dan anak.

Di kesempatan ini saya memohon, merayu dan menagih simpati agar kalian dapat meluangkan masa untuk melakukan sembahyang hajat agar kesihatan anak saya pulih dan jauhkanlah anak saya dari sebarang kecacatan.

Andainya terlalu berat permintaan saya, bacakanlah Al-Fatihah. Jika permintaan ini juga berat, cukuplah kalian mengucapkan INSYAALLAH agar anak saya sihat, dijauhkan dari kecacatan dan dipulihkan kerosakan pada otaknya. Mudah-mudahan dengan keikhlasan kalian, doa kalian dimakbulkan. Hanya Allah yang mampu membalas budi kalian.

Saya juga memohon agar kalian dapat forwardkan email ini kepada rakan-rakan kalian agar dapat membantu anak saya. Kesihanilah anak saya kerana dia terlalu kecil untuk memahami erti kesakitan. Jika ada nasihat, pengalaman dan ilmu..emailkanlah kepada saya rozex_3056@yahoo. com.my. Di sini saya sertakan panduan sembahyang hajat. Mudah-mudahan bolehlah kalian amalkan jika ingin memohon sesuatu hajat. Percaya dan yakinlah bahawa Allah maha mendengar doa dari hambaNya.

Solat Hajat

1) Niat Ushalli sunnatal hajati rak’ataini lillaahi ta’aala.

2) Tiap-tiap 2 rakaat sesudah membaca al-fatihah, baca Ayat kursi 1x, dan
Kul huallah huahad sebanyak 1x.

3) Sehabis salam yang terakhir, sujud semula. teruslah meminta hajat kepada
Allah dengan khusyuk.Insyaallah Allah makbulkan.

Gambar ini diambil pada hari ke-2 kelahiran Hana. Waktu ini Hana di ICU nursery. Hana bernafas menggunakan mesin kerana ketika lahir, denyutan jantung sudah terhenti. Doktor melakukan CPR untuk mendapatkan semula nyawa Hana. Allah Maha Berkuasa. Alhamdulillah.

Ini gambar 2 minggu lepas ketika di wad knk2 tiba2 pernafasan Hana laju. Doktor memberi saya 2 pilihan. Pilihan pertama untuk mendakap Hana buat saat terakhir kerana Hana terlalu sukar bernafas. Pilihan kedua pula ialah masuk ke ICU dan memasukkan kembali tiub pernafasan. Doktor menerangkan jika tiub sukar di masukkan ke mulut, mereka akan masukkan melalui leher dengan menebuk leher Hana. Dengan kuasa Allah tiub berjaya dimasukkan melalui mulut.

Ini gambar ketika Hana dimasukkan ke ICU selepas tiub pernafasan dimasukkan melalui mulut. Hanya air mata saya yang menemani Hana ketika di ICU kerana saya tidak dibenarkan menjaga Hana ketika di ICU.

Ini gambar selepas kaki Hana disimen. Tiub di mulut Hana digunakan untuk menyusu. Belum lagi pandai menghisap, kaki pula patah. Alhamdulillah atas ujian yang diberikan. Saya redha.

Saya berharap dengan melihat gambar Hana, lahirlah sedikit simpati dari kalian. Cuma doa yang saya pohon dari kalian agar Hana boleh membesar seperti kanak-kanak yang sempurna. Jauhkanlah Hana dari kecacatan.

Mudah-mudahan Allah gantikan sel yang rosak di otak Hana dengan sel yang baru dan dipilih di kalangan sel yang terbaik untuk Hana. Inilah doa yang tiap kali saya baca setiap sujud yang terakhir, setiap kali lepas solat fardu dan solat hajat.

Mudah-mudahan Allah makbulkan segala doa dan Allah berkati segala usaha saya. Selebihnya saya bertawakal. Amin.






------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
malam tadi punya la susah nak tido...
dok kejutkan hubby, tapi dia takmo bangun plak..
dah la econ kemain sejuk...
kalo kurangkan temperature je si arissa ni bangun...
aku hangkat letak kat bilik iQa yang sejuk, dia nanges plak nak tido ngan akuh..
haihh budak ni... mmg tau!!

sudahnya tah pukul berapa baru aku tido.. rasanya lewat la.. pas kul 2 kot..
aku ni plak.. penakut..
kalo takleh tido tapi leh layan tibi okeh gak kan?
tapi penakut... caner nak tgk tibi kat hall.. haha..

so pagi tadi kemain liat nak bangun..
huuu.... bestnya tido....
bila hubby kejutkan suh bangun.. tiba2 leh kuar..
saya nak cuti la hari ni bang...
penat ar... penat semalam tak ilang lagi...
haduiii penat... penat...penat...
tiba2 baru sedar diri...
saper nak bagi ko cuti wahai surirumah oiiiiii..........
jangan nak tido tak menyedor.. sila la bangun..
ni ha anak ko berderet2 ni da bersedia nak buat sepah semula..
pastu nanti dia pakat2 nyanyi lapor plak...
haaa saper nak isi mulut depa???

haaa fadan muker...
ko nak sangat jadi surirumah sepenuh masa kan??
baru ko tau jadi mak ni takde erti cuti....
hahahahaha

sambil2 dok umah arituh kan, aku ada la call part time maid..
ala kat mesia kan aku slalu amik hourly maid tu... cuci2 umah sket... tolong mop2 iron2 baju, cuci2 toilet...
tapi, yang aku call ni utk babysitting.. ehehehe gataikan??
skali... yang avail hanya chinese n indian jer... alamak..
tak sampai ati le plak nak bagi kanak2 di asuh oleh ah so sementara aku nak p spa..
hahaha...
so tak dapek ler...
fadan ler muka lagi sekali...


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
asik2 blog hopping kan, seronok gak...
baca kisah tu kisah ni.. cerita tu cerita ni..
ada orang jual itu jual ini..
kutuk situ, kutuk sini..

hAIPP!!
part tu aku tak suka ar...
aku setuju ngan kata-kata cik-zura dan temp-hsewife..
blogging ni tempat utk kita monolog.. cakap sorang2... dan tempat meluahkan perasaan
sukati kau la nak cerita apa..
asalkan tak sakitkan ati orang len.. tak buat orang menyampah...

ada orang entrynya penuh isi.. penuh ilmu.. bawa manfaat kat pembaca..
tapi kalo blog aku ni rasanya tak penah nak ada ilmu pon..
kata monolog kan? sukati aku la nak mengarut apa kan??

tapi..
aku pelik ada plak yang suka suki baca sini kutuk kat sana..
baca kat sana kutuk kat sini..
takde keje ek?? walopun aku ni takde keje tapi rasanya aku tak koser la nak nyibuk hal orang.. hahahaha... skang ni bukan sedang mengutuk hal orang kah?? hua hua hua...

tak.. sebenonya nak cakap ni..
aku, tak suka blog yang ada background music - nanti anak yg tgh tido bangun... dan.. aku pening la lagu tah apa2 tu...
aku, tak suka baca blog org yg ala-ala public figure...
aku, tak suka itu
aku, tak suka ini..

ehhhh saper pedulik aku/ko suka ke tak kan??
kalo tak suka, tak payah la baca, kan??

that's it...

ini entry emo ke haper??

lalalala....
**aku suka blog citer pasal stroller! stroller! stroller!!!!!!!


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
dok umah lama2 ngan kanak2 ni sangat memenatkan..
yelah
kita kemas sini dia kemas sana
kita lepak tgk tibi dia kemas rak buku2 sekitar living hall..
pastu nak layan dia main
nak makan nak minum...
tumpahkan air lagi... accidentally terkencing lagi.. haaaaa mmg abesla tenaga aku nih!!

lega kejap time dia tido..
baru leh solat, angkat kain bagai..

tapi bila d bangun tido haaaa amek ko!!
bertenaga macam baru pas inject steroid!!

pastu sampai kul 10 malam pon dia nye tenaga tak abis lagik!
adoii seb baik la aku tak keje skang ni..
kalo time keje dulu.. mmg lebam la bijik mata aku layan aQim malam2..
kalo 2 orang buat hal takmo tido...??
alamat aku pegang hanger la bantai kanak2 yang takmo masuk tido.. ekekekeke
kadang2 kejam gak aku nih... sebab tu takleh ngaku aku ibu mithali haha

kalo hari yang da takleh tahan sangat.. takleh kawal da paras pengeluaran tenaga masing2..
maka kita masukkan la anak2 dalam hot spa...ahhaha

wahai anak2...sila lampiaskan tenaga kalian dalam kolam air panas ni ye

saya la budak paling bertenaga dalam umah ni!!!!
*ealyie, ni la cd coolababy aku yang da koyak PULnya... takleh pakai jadi CD btol2 da.. leh jadik cover je..

kena tembak ngan air ni... cm massage.. baru dia tenang sikit.. haha


kalau malam2 lebih best aku rasa.. yelah sejuk kan? berendam lam air panas tenang sket

sensiang pon bleh...
harus la merah padam muka ko karang.. sebab panas peluh2 hahaha
kadang2 kalo malas nak mandikan kanak2 ni, aku rendam je lam kolam
nanti naik, bilas, sabun, bilas, siappp... ekeke

kuar kolam je dia mesti cakap... huuu enatnyaa!!! abam penat!!!

tapi muka cam bertenaga je??

ica da lemau2 + ngantuk... haha padahal dia bangun kul 10, makan biskut, berendam, kul 12 da ngantok balik! bagus bagus hahaha

aQim sebok je nak suh amik gambo dia ngan adik.. siap nyanyi pok amai2 nak suh adik senyum!!

terlentang ko tetido.. part ni paling aku suka kakaka....


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena





hari tu baca kisah SyafiQah Huda masak mee hoon goreng kan,
aku pon sebok la nak tepek kisah Nurul SyafiQah buat mee hoon goreng jua...

hahahaha sebenarnya lama da..
takde perasaan nak tepek sini pon..
arinih gatai plak kan... hahaha

masa hari kejadian, aku malas yang amat nak masak..
tapi nak makan.. cemana tuh??
so ajar le anak masak... sambil mata aku hadap tb,
mulut membebel le suh dia buat itu ini
masuk itu ini
kacau sana sini
gaul sinun sini..
tup tup mee hoon goreng da siap hidang atas meja... bestnya!!

hahahahahahahahaha
ohh bahagianya ada anak dara!!!

wahai izan, toyet, ealyie, illa dan sape2 yang blom ada anak pompan..
sila peknen lagi..
sesungguhnya main masak2 ngan anak dara itu lebih menyeronokkan berbanding ngan anak jantan hahaha

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hari2 bukak mata je nak hadap internet...
amenda aku cari ntah!!
umah pon tak kemas... kain vaju tak basuh...
waahhhh mentang mentang laki takde hahahaha...

bermaharajalela la aku kat umah ni hahaha....


sesekali pandang kat ruang tamu tuh...
MasyaAllah...
muahahahahahahaha

haper keje le aku nih?? seharian dok umah tau!!!

bluwekkkkkkkk......................
malass.... malas.... malass.............. hahahahaha

bestnya sebab takde saper nak marah aku eekekeke

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
aQim mintak biskut..
aku si mak yang malas ni, bagi la dia sebungkus biskut suh dia makan kat depan tv while aku kat dapo tah buat apa ntah...

skali tu aku dengo abah aku dok cakap ulang2 ngan haQim...
amik 2 keping jer... yang lain tu pegi bagi kat mak!
suruh mak simpan!
bagi mak! suh mak simpan!!
aku kuar la kat pintu dapo... tgk si haQim termenung2 bila atok dia cakap camtu..
pas abah cakap ulang2 kali baru dia hangguk2 paler dan jalan p dapor...
aku yg diri kat pintu dapor tu hulur la tangan...
mintak biskut tu kat dia...

tapi haQim lari masuk dapor... siap tepis tangan aku...
masuk dapo...
dia pusing2 carik2...
aku pelik laa...
aku dok panggil2 dia...

ni lah mak!! bak sini biskut tu!!

aku dok terjerit2 panggil dia
tapi budak berlagak pandai ni lari sana sini kat dapor cari2...
cari apa ntah!!

pastu lari semula pi kat abah aku...
sambil cakap..
takde tok... mak takde...
mak takde... mak takde....
huhuhu sambil buat muka cam ajuk arissa nanges...
aku ngan abah blurr jer...
amenda ntah budak ni....

sekali tu.. baru terpikir...
ooooooo dia carik atok mak!! (mak aku ler...)
patut la masa abah aku suh bagi pada atok mak. dia terpinga2..
agaknya dia pikir... mana ada atok mak kat sini...

huhuhuhu.... haQim haQim..
ko ingat lagik kat atok mak ek???

mama sayang ko Qim...


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
tragedi 1:

pagi senin arituh
pas hubby p keje aku sambung tido ler...
kan kami dok 1 bilik je anak beranak kat 1 World tu...
iQa n aQim tido kat bawah,
dalam kul 8 pagi aQim bangun carik aku, dia panjat2 la nak naek atas katil nak sambung tido sebelah aku..tah macamana kekdah dia panjat, buleh plak dia jatuhkan kepala kat batang idong aku!!
humang aiiii sakitnya.... sampai berdarah2 idong aku!
dah la kepala sakit.. idong plak kena hantuk dengan kepala budak!!
akuh hangen la.. kena la pelepuk ngan aku 3-4 das!
sengaja tak sengaja aku tak pedulik!!
haku kan tgh mood swing nih...hahaha...


tragedi 2:

pagi rabu plak.
aku kat umah spore da... dok baring la atas katil sebab sakit kepala...
si aQim main2 buka katup laci bedside table.. amik itu ini bagi kat adiknya..
tiba2
aku rasa cam sebal je bibir aku..
haaa... aQim amik btol deodoran dari lam beg baju yang blom diunpack,
bagi pada iCa...
pastu iCa plak main libas2 terketuk kat bibir aku!
haaaa huwaaaaaaaaaa

sakitnyaaa... da bibir aku plak subal sebelah...
haihhh korang ni macam2 la! takleh nengok akuh senang!!!

naseb baik kakak tgh mood rajin...
hari2 tlg kemas dapo pas makan...

rajin2 ada makna tuuu.... hahahaha
------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena

hahaha ni koleksi lam henpon aku..
cik hubby dan iQa asik tanya kenapa amik gambo kaki orang..

hahahahah berdasarkan observation aku...
kaki orang2 pompan kat negara tu kurus2 tau!!
majoriti aku nampak mmg kaki kurus..
walo ada yang badan gempal, ada chubby.. tapi kaki menten kurus..
tak macam aku...
wakakakaka...

rahsianya??
ye jalan la kaki sejak ko bangun tido sehingga ke opis sehingga ko balik rumah semula!!
haaa sapa mau kaki kurus yang semestinya seksi..
amalkan cara hidup sihat!
banyakkan berjalan kaki ya!!
kaki yang kurus dan seksi menanti anda.....
at zero cost!! yeeehhaaaa...

selamat tinggal JDM5... hehehehe

meracau rupanya aku nih kekekekekeyang ni bukan cth kaki yang kurus...
nih kaki Mr. Hubby yang dipeluk oleh anaknya ketika mereka sama2 berdiri dalam bas... hahaha

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
aku benci dok sana!
sebab susah nak ke sana ke mari
asik nak mengharapkan public transport
yang tidak berapa baby-friendly. to be exact, stroller-friendly!

aku suka negara aku..
walopun sama saja tidak berapa stroller-friendly
tapi mobility dan accessibility levelnya lebih tinggi...
semua orang buleh ada kenderaan sendiri..

walopun tolnya 24 hour a day..
berbanding kat sana yang tolnya hanya pada masa tertentu..
tapi banyak jer laluan lain yang takde tol kalo ko kedekut sangat nak bayo tol..
kan?

dan
aku benci orang yang asikkkkk nak compare negara sendiri dengan negara lain..
apa ko rasa negara tu bagus sangat? ko pegi la mohon citizenship negara sana!
negara aku tak kebulor pon nak ada citizen cam ngko! huh!!

iye
ini n3 emosional..
emo yang telah lama dipendam
tiba2 terkeluar sebab di trigger oleh cik somi malam tadi..
dan tak pasal2 dia jadik entry sebab aku sedang emo..
kerana being stuck di hotel..

daku nak keluar..
join kakakku merayap2 di MValley
tapi kanak2 3 orang tgh tido.. kejut2 takmo bangun!
tu lah...
tadi bekfast heavy kemain..
pastu berendam main air lama2 lam bath tub..
pastu tido pengsan tak menyedor!!
cemana aku nak angkut 2 budak kecit tido..
nak tahan teksi lagik...
kena dukung sebab stroller takde... huhuhu

iye..
kete aku ada kat JB...
kami balik sana dan sini naik public transport..

bila berada di negara sendiri tapi takde kenderaan, mmg rasa pelik,kan?
sebab tu aku emo ni...
aku emo tau!!!


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
cuti skolah sudah tibaaa.....

u olls..
aku tengah kemas2 ni...
nak balik kampung!! yeehaaaa....

ye...
me iQa aQim arissa sahaja yang balik..
saya balik kampung dulu,then rabu baru ke KL..
en.hubby akan ke terus ke KL pada rabu pagi..
kerana beliau OS..

dan..
kami berempat (ye..berempat! hubby akan tinggal di KL kerana kerja until another week!) akan balik semula ke sini pada selasa berikutnya (iQa akan ponteng sekolah 2 days)
dengan alasan kami tiada tiket balik spore pada hari ahad mahupon senin hahahah...

adoi.. mesti longgar la skru kat pinggang2 aku ni hangkut 3 kanak2 ke sana ke mari tanpa en.somi!!!

takpe takpe.... hehehe janji hepi...



kami nak balik sini...

dan sini....
wohooooo rendunya rumah kamiii!!!!!!!!

bye!!!


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hiskk... rendu kat blog ler...

ari khamis tu kan hubby cuti, so kami p jalan2 n terpegi IT Fair kat Suntec City..
hoho ramai giler ler orang!!
naik tren tu mmg cam tin sardin btol ler..
brg2 buleh tahan le murah..
tak dan nak survey apa2 sebab FIL nak cepat..
depa kalut la sebab nak balik flight malam tuh..
tengok sikit2 je..
dapat la FIL dan iQa henpon sorang sebiji..
si iQa ni lama da merengek nak henpon kat aku...
tapi dok buat tatau jer..
aku bukan per.. aku menyampah la tgk bebudak tecit2 hadaaaaapppp gadjet2 cam hp ipod PsP sumer tu.. aku menyampah tau!! sebab tu aku takmo blikan iQa henpon dari dulu lagi!
tapi,
sebab skang ni mmg perlu sangat hp
dia p skolah p sana sini sensorang je naik public transport..
maka utk mengurangkan kerisauan aku dan kemudahan juga,
aku bli la jugak...
haaaa... iQa oii...
tu kira advance birthday present la tau!!
takde da nak claim2 present pas ni!!

MIL bising la jugak kat hubby..
katanya membazir bli hp mahal2 kat anak..
huhuhu eleh...
aku ckp kat hubby, stroller adik2 dia pon mahal juga...
tak rasa membazir ke?? hahahaha...

aku just trying to be fair..
adik2 dapat ini, kakak dapat ini..
saving adik2 banyak ni.. saving adik2 pon banyak ini..
insurans adik gini, insurans kakak pon gini...
adik dapat menan, kakak dapat buku..
hohoho aku takmo pilih2 kasih!!
aku bencik tau orang pilih kasih!!!

haihh melalut sudah...
balik2 IT Fair, trus ke airport plak, anto PIL balik ke KL
masa kat airport aku dok sakit perut gak la..
apasal ntah... masalah diarrhea tak baik agi..time tu rasa nak demam da
ni saspen nih... aku jenis susah giler nak demam tau!
gatai je aku singgah watson bli UPT
sok paginya bangun2 terus check..skalik resultnya invalid plak!!
haihhh geram btol aku!! sebatang line pon tak kuor! cheh!!

sudahnya,
semalam seharian aku melepek jer..
melayan demam... huhu

kepala sakit
mata berair
tapi badan tak panas... huhuhu

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
aku tah kenapa bosan giler few days ni..
dah la perut tak sedap...
pas makan je sakit perut cam diarrhea plak..
pas tu rasa nak muntah.. cam makanan tu duduk kat tekak ni ha..
ulang2 la tiap kali pas makan..
trus aku tak lalu nak makan.. huhu...

dah la mata telinga aku nih berbulu dengan banyaknya nengok perangai ngada2 si aQim tuh...
ye la PIL aku kan ada sini lagi..
tocang aQim tak turun2 laa...
haisshhh hangenn je akuh..

dah la internet lembab!!

dah tu hubby plak sangat bz ngan keje...
sampai takde tenaga nak borak ngan aku..
si iQa tetiap ari balik school lambat, pastu dok umah 2-3 minit da turun pi pool..
haihhh siann aku kan...
terkulat2 kat umah sendiri...

bosan weh bosannn

dah laa..... tatau nak tulis apa..


----------------------------------------------
**harini hubby cuti sebab nak bawak his parents pi jalan2 spore..

aku dok berkata2 dalam ati... "oooooo abah aku datang arituh ko takde pon amik cuti tuk bawak abah aku gi jalan2 eh? ko kejeeeeeee jer!! time parents ko bleh plak cuti???"

dalam ati jer la... kot terkeluar kat mulut, kang gadoh plak...
------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
ena
calling2...
saper nak sewakan stroller kat aku...


minggu depan kan cuti skolah..
aku nak balik KL le kan...
tapi nak bawak barang yang terpaling sikittt...
sebab... ada la sebab musababnya.. malas la aku nak taip!!

maka...
di sana nanti aku takde stroller..
saper ada stroller nak bagi aku sewa??
kalo stroller twin/tandem lagik bagus!!!
sila ctc aku ye!!

URGENT nih!!

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hagak2 korang la kan,
best tak kalo selalu dapat cuti panjang dan straight??
like... keje ler dalam 13 minggu, pastu ada cuti free seminggu...
pastu keje lagi 13 minggu cuti lagi seminggu
pastu ulang lagi 13 minggu, cuti lagi seminggu...
pastu ulang lagi 13 minggu, ko diberi cuti BONUS plak.. 6minggu!!
haaaa amik ko...sebulan setengah cuti!!

amacam?
ada berani??

meh meh join aku menggedik2 isi borang ni... wahahahahahaha



tu laa... dulu mak da suh aku keje cam tu...
tapi aku takmo... tak glemer.. hahahaha
skang pon aku takmo!!
aku cuma mao cutinya ajer...
wakakakakaka....

jelas sekali nada tidak ikhlas dalam permohonan tersebut!!
------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
lantaran daripada surat tersebut
aku sebok2 la check statement bank dimana gaji aku masuk, kan?
sementelahan aku da tak kerja..
dok umah aje kekdahnya,
akaun bank pon tak gerak la kan...
idok le masuk idok le kuor..

tapi bila aku check...
ada masuk gaji pada bulan 1 - mmg patut masuk pon.. sebab aku abiskan cuti rehat..
dan pada awal bulan 2 ada gaji lagik!!
full pay plak tuh.
haihh....
nih aku maleh ni..
nak memulangkannya bukan senang karang!
aku plak kena kehulu kehilir
nak buat bank draf bagai...
kalo buleh pulangkan pakai cheque ajer kan senang!

tulah...
buat keje main copy paste ajer....
menyusahkan orang namanya nih!!!

*hubby kata, cakap siang pandang2...
nanti kena saman...
tapi, aku kan menaip malam2... hahaha

geram weh geram.....




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
kalao padi katakan padi tidak aku tertampi-tampi
kalo nak bagi, betol2 la bagi... jangan memain buat aku mimpi-mimpi!!!

tajuk permohonan aku adalah seperti tajuk surat beliau...
tapi keputusan beliau tidak seperti yang kupohon..
eh kalian paham ker???

wahai Pegawai2 Terpalingterror Dimalaysia,
tolong la jawabbbbbb...............




------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
sejak jadi SAHM ni,
biasanya hari jumaat adalah hariku yang paling produktif
umah pasti clear... laundry mesti sau-Q(takde in-Q la tu)
semua cadar2 akan bertukar kaler dan corak baru..
dan lantai berkilat memancar hahaha

kerana
sabtu dan ahad adalah hari jalan2...
maka umah dibersihkan hari ini akan berkekalan hingga ahad..
kerana semua kanak2 takde masa dan kesempatan untuk buat sepah
sebab
depa bangun tido je gi jalan2... balik umah, depa terus tido..
haaa kan best tu?
balik umah, tgk umah bersih... bangun pagi ahad, umah masih bersih..
haaa bukankah satu pemandangan yang indah tu ibu-ibu sekalian??
aku tatau kalo ada yang x setuju... tapi aku YES..

TAPI..
harini aku tidak begitu..
harini adalah hari paling tidak produktif dalam minggu ini..
kalo nak kata dalam tahun ni, da banyak da hari tak produktif aku! ahahaha

bangun pagi, liat yang amat sebab semalaman susah sangat nak tido..
kerana sakit2 badan...
haihhh tatau la kenapa..da tua dan tak cukup exercise agaknya..
pas iQa n hubby kuar, aku ajak aQim tido semula..
bangun lambat...dekat kul 11...
pastu lepak dpn tv ajer sambil makan oat...
da kul 2 bila iQa dan aQim da memekak lapo, aku goreng macaroni ajer..
then bantai tido sampai kul 5!
hahaha ye ye ye... aku memang pemalas benor harini..
ni pon badan sakit lagi...
maka masih la malas juga lagi...huhu


kalau di opis, hari jumaat mmg jarang pun daku productive...
sebab,
best sangat.. thee hee hee.... rehat panjang..
petang balik awal...
tapi, ujung bulan takde kesan langsung pada gaji..
masih dapat gaji ponuh...
bila kat umah, dan ko tak produktif??
ada saper ke nak tlg kemaskan umah ko??

sendiri la jawab...



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
kan aku da kata...
aku takmo tulis pasal MAK..
sebab nanti akan terbawa2 kesedihannya tiap kali buka blog..

sudahnya semalam aku langsung tak masuk blog
apa daaa....



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
sakit hati baca kisah anak kecil jadi mangsa lelaki jahanam tu...
sedih hati juga baca kisah baby Ukasyah
aku tak pasti samada perasaan dua ibu ini SAMA atau tidak
apabila terpaksa menghadapi kenyataan kehilangan anaknya...

ya...
tidak semua ibu mempunyai perasaan yang sama terhadap anak masing2
sedangkan antara anak2 pon boleh dibezakan...
inikan pula antara ibu-ibu..

aku tak rasa Hanim tu ada perasaan seperti Mawaddah..
menghadapi kehilangan memang sangat menguji perasaan
dan kekuatan iman kita...

haihhh..... ku mengeluh panjang........


------------------------------------------------------------

malam2 jer mesti mood aku jadi swing...
asik ingat kat MAK laa...
dulu kejap2 nak call mak, kejap2 call mak...
sampai ada satu masa tu, mak kata
ko ni nak apa... asik call jer... mak nak buat apa pon tak senang...
tau jer la apa rahsia mak... hahahaha siap gelak beso lagi!
rupa2nya masa tu mak sibuk bakar kek banyak2 dan buat kuih raya..
dia senyap2 takmo bagitau sebab aku adek badek tak bagi d pnt2 buat kuih raya..

in fact sampai skang banyak kali gak lagi jadi kat aku... tgh masak, tgh drive sorang2 tiba2 rasa nak call mak..
amik fon, nak dial no, tgh fikir nak call no abah ke mak (mak n abah selalu tertukar hp)
baru sedar... mak da takde..
tak boleh nak hubungi dia lagi..

boleh hantar fatihah dan doa sahaja..
boleh fikir dan cakap dalam hati sajer..
boleh pendam sendiri sajer...

ye..
sedey ni... mmg sedey..
sebab aku rapat sangat ngan mak...
gaduh tu gaduh gak
tapi aku tau mak sayang aku... gaduh tu lain citer....

sejak hari mak meninggal, baru sekali jer bercerita heart to heart ngan iQa..
aku tatau la... dia pendam perasaan, aku pon pendam perasaan..
aku ngaku la kan.. aku mmg tak pandai nak expresskan perasaan dalam bentuk perkataan
susah tau nak kuar...tatau apa nak cakap!!
iQa mmg cucu paling rapat ngan mak abah aku..
sebab mak yg besarkan dia dulu,kan....
tapi aku tau iQa tabah...

masa aku call dia bagitau mak da meninggal, dia meraung lam fon..
dia lik nek kete ngan kakak aku n her husband..
aku plak balik dgn adik aku n 2 anak kecit..masa tu hubby OS..
aku drive dengan juraian air mata tau...
hisshh takleh nak citer da...
perasaan tu takleh nak gambarkan..
tapi semua moments tu masih segar lam ingatan aku...

semoga mak tenang di sisiNYA...
Al-Fatihah

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
kan aku da kata..
mesti la encek somi lupa tarikh harini!!

haip! siap ko balik esok!!!
akanku pasang MUNCUNG sampai hari sabtu!
ahad baru ku buka...sebab ahad nak gi makan pizza di JB kan??


muahahahaha....
tidak tidak tidakk... isterimu idok ler marah...
daku sekarangkan penyabar orangnya...
makin sabar hari demi hari...
seiring dengan usia perkhawinan kita...

hahahahaha iyelah tu.....
ada ko pecaya??



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
bila kena antar anak2 ke neseri, mmg sangat sedey!
tambah2 di pagi yang hening, si baby buat muka sayu, si haQim buat ngada2 takmo2 school...
masa tu mmg rasa nak mengsacrificekan donia kerjaya membuak2 ler...demi hanak2...

tapi...selepas 43 hari jadi surirumah, harini aku sedikit tepu hahahaha....
sudahnya, dua2 kena lepuk dgn aku!
si iQa plak semalam da kena cuci-otak...
hadoiii letih letih letih...
letih dan penat tau melayan karenah hanak2... yang da beso terlebey pandai, yang tgh2 memandai2...yang si kecit naseb baik la blom pandai,kan?

rather than dat,
lepas 43 hari, daku da berjaya membentuk 2 ketul kulit keras pada tapak tangan dan jari..
gara2 asik memegang sudip menyapu dan mengemop lantai...
aduhh
padahal umah aku idok le bersih mana...
eishh imagine sikit cemana la rupa tapak tangan cleanaholics ek? (huhuhu tgk kat channel DHH, berpeluh aku tgk org2 begitu pembersih!)

minggu ni encek hubby takde lagi... aku lagi laa penat...
huhuhu sebab takde saper nak layan aku merepek merapu malam2 kot
dan dua kanak2 ni asik bergayut bergantung bermain beskal dan memanjat di sekeliling aku jer... sampai aku solat pon dia leh bawak moto melintas atas sejadah akuh! mana tak hangin??
hadoi laaa...

dari arituh kelmarin dulu lagi aku nak anto emel, nak bayo bill, nak amend itinery flight etc etc sumer asik tangguh!

nampak sangat daku SAHM yang tak pandai arrange masa.. ke aku bizi sangat sampai jadik superunmanagehousewife?? hahaha


**dah la sakit betis tak ilang lagi ni...huhuhu cepatla cuti skola!!! aku nak balik kampong!!! huhuhu

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
malam esok saya nak menikah!!
haihhh cepatnya masa berlalu!

wahai encek somi yang OS...
im wondering
adakah kamu ingat tarikh keramat esok??



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
blog hoping during wiken sangat membosankan...
kerana
blogger separa tegar yang saya suka lawat blognya, mostly are weekdays blogger
maka apabila wiken... blog tidak update
dan tiada cerita baru..

saya terpaksa tunggu pagi senin untuk tgk baca lihat cerita mereka..

takpe takpe
ku paham
kalian sibuk dengan anak2, somi, family, PIL datang umah, balik kg, warehouse sale, makan2, basuh baju, kemas umah, gosok baju keje bla bla bla.....

da ku yakin kalian akan update esok!!

cepatla wehhh........aku rendu kalian!! hahahahaha




*daku dok hadap lappy saja kerana:
1. kakiku esp part pedis betis sakittt... macam tisu koyak, tendon cedera etc etc kerana letih jalan tolong iQa carik manalah letaknya si Merlion semalam huhuhu
2. encek hubby OS lagik.. maka sila la buat2 pandai dok umah di ujung minggu ye!! padan muka aku... huhu


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
sape penah pegi??
sila angkat tangan dan berikan review!

tajuknya ialah Perpustakaan Kanak-Kanak Kuala Lumpur

kami pernah ke sana sekali
mula2 nak gi sebab iQa ajak ajak ajakkk laa....
dan rasanya kami tak kecur nak pegi lagi..
bukan bukan bukan kerana bahan bacaan yang ada tidak menarik
dan bukan kerana bangunannya ketinggalan zaman
bukan juga kerana alatan tidak menarik..

tapi kerana saya TIDAK kurang berpuas hati dengan layanan yang diterima daripada kakitangan perpustakaan tersebut!
adakah??? nama pon perpustakaan kanak-kanak
tapi beliau expect supaya kanak2 semua behave seperti orang dewasa
yang memahami erti silence in the library..
adakah anda ingat kanak2 tersebut 'sakit' hingga tak wujud rasa excited bila nampak buku2 pelbagai warna tersusun rapi di rak?
adakah beliau expect anak2 akan ambil 2 buku dan duduk baca sampai habis buku itu sahaja??
hahahaha
mimpi la nko nak jumpa kanak2 sebegitu!
i believe kanak2 di Mesia sumer sihat2 belaka dan mempunyai nafsu untuk bermain2 dengan penuh tenaga!

ni si haQim yang tatau diam walo da kena sound berkali2

dok diam kejap jer...


how can u borrow a book??
you must become a Library member 1st!

How to be a member?
just pay RM6 and bring along a colour photo of yourself.

haiihh!!! takkan aku nak kuor pi carik kedai gambor, amik gambor dan datang semula untuk jadi member dan pinjam buku???

ko nihhhhh!!!!!!!!


------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
lama da tak membaca rasanya....
membaca bahan ilmiah la... setakat newspaper, children story books tu tak kira la kan??

sebenarnya aku pemalas gile nak membaca! rasanya last time aku baca buku tebal ialah: ketika ku bli buku ini hahaha lama tak lama...
lepas2 tu.. sumer buku yang dibeli cuma buku ulangkaji kanak2 dan buku cerita sahaja...

ni nak kisah..
aku suuuka sangat bli buku... baca suka sikit2 jer hahaha
kat mesia kan ada relief daripada income tax sebanyak RM1K utk beli bahan bacaan..
maka tetiap tahun aku memang gunakan sepenuhnya laa...
tapi bagi tahun ni, tentula daku laki bini tak kena bayar income taxkan, maka kenala berjimat bila g kedai buku sebab takleh claim kat sapa2 hahaha...

oleh itu... solutionnya ialah... sila dapatkan bahan bacaan percuma!
last weekend kami ke National Library yang terdekat dgn umah kami, di Bedok

the library?? wallllllaaaahhh!!!!!!!!!!!!!!!!!
sangatt!! best!!!
gile seronok kanak2 dan mak abahnya sekali..
buku tak payah cerita la bapak punya banyak! latest plak tuh!
pastu banyak plak material lain untuk si pemalas baca buku seperti CD DVD sumer tu.. segala tok nenek movie sumer pn ada!! koleksi buku dan CD Little Einstein yang aku dok berkira2 beli sekeping2 tu pon ada! free ajer ko pinjam nyah!!

bila aku check2 rupa2nya yang ku pegi ni library rank yang ke 3 dalam hierarkinya... dia ada 4:
1. national library
2. regional library
3. public library
4. community children's library

wooo... ini pon da best..cemana rupa isi library regional dan national level itu ye?? haaa sila pegi pada wiken berikutnya!!

balik pada tajuk asal aku..
sebenarnya aku nak menerapkan minat membaca pada diriku sendiri..
pada si iQa tak payah la, sebab dia memang lahir2 kuar dengan buku! ahahaah
minah tu mmg giler buku! asikkk bacaaaa jer.. sebab tu kecit2 da rabun huhu

selain tu daku nak cari buku pasal parenting sebenarnya...
berdaftar sebagai foreigner, kami cuma buleh pinjam 8 items sahaja compared to singapore citizen@PR depa buleh pinjam 16 items!
the are also big different on the payment. for citizen@PR, they only have to pay $10 for registration fees n the membership will last forever.. but for us, we have to pay $53 for a year and renewal fees of $46 will be impose for the following years.
wooo mahal tuh! tapi.... takpe lah kan???
arituh masa boring2 tgu dependant pass siap, kami beli buku ni pon da $19 tu sebiji je kan??

aku rasa mmg berbaloi la jadi member library nih...dah la mudah. tak payah ko nak gi kuar carik kedai, amik gambar dan datang semula!
end up kami lepak sampai malam kat situ hahaha....
dan
balik dgn muka tersengih dapat banyak buku..
aku cuma amik 2 buku aku..selebihnya buku kanak2... sebab aku yang nak tumpang baca bersama iQa hahaha

kesian aku kan? da tua2 asik baca buku kanak2.. nampak sangat daku buhsan tak puas jadi kanak2 ahahaha


**malam tadi tido lewat baca buku Mr Midnight Cross Country Creeps pastu buleh plak aku takut nak bangun untuk ttp lampu??? hahahaha penakut!!


oh ye..
azam daku tahun ni ialah nak banyak baca buku..
to be specific my target is to read 300 books.. tak kisah la buku apa.. asalkan daku membaca untuk mengelakkan otakku jadi beku seperti sos otaku hahahaha sementelahan daku da tak bekerja



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
rasa nak blogging!
tapi, harini daku kena jadik ibu mithali, ibu yang sejati
kerana
encek somi akan balik malam ni..
dan daku kena clearkan rumah yang tonggang terbalik macam orang beranak 13 padahal ada 3 kanak2 ajer... hahahahahaha


-------------------------------


untuk enchek somi, tolong la baca n3 ni masa ko di airport nanti!
sila la tatap gambo pizza daku buat semalam... sunggoh!! tak sedap!!
tolong la blikan Dominos Classified chicken pizza utk penuhi napsu makan binimu anak2mu ini...

hahahahah

btw,
baked macaroni+cheese itu sunggohh sedap! kaya dengan cheese meleleh2 didalamnya dan ada crispy potato di atasnya! ko pasti tak suka, kan??? hahahah



------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
ena
hahaha lupa plak aku...
di kala semua orang sibuk dung dung chee dung dung ceh...
kejar lion sana sini...
ada plak orang2 yang selamba katak jer... berenang2 disini...
hahahahaha paling tak tahan tu yang ni laa..
aku asik gelak laki bini tgk dia nih.. dah lah gomoks gebu... (korang tak perasan sebab aku tak sempat snap time nampak fullhahaha

dugong ni tak abis2 ngan aksi kuak kangkang dari penjuru kiri ke kanan ke depan ke belakang wakakakakakaka

------------------------------------------------
jika kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti....
Related Posts with Thumbnails

Follow me, i will follow u back